بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مناره های تاریخی اصفهان| مناره چهل دختران

مناره های تاریخی اصفهان| مناره چهل دختران

جاذبه های تاریخی مناره های خشتی

این پنجمین مناره قدیمی ایران است كه دارای كتیبه است. پنجره بزرگی روی مناره است که رو به قبله است. این ویژگی در دیگر مناره های اصفهان وجود ندارد. این یک ساختار انفرادی است ، به این معنی که مربوط به مسجد یا هر ساختمان دیگری نیست. سراسر مناره ها با آجرهایی به شکل ستاره تزئین شده اند

منارهای اصفهان جزئی از میراث به یادگار مانده از نیاکان ایران زمین است، بناهایی که خود به تنهایی به دلیل سبک معماری و مصالحی که در آن ساخته شده می‌تواند به عنوان یک جاذبه تاریخی از آن یاد کرد، جاذبه‌ای که دیده نشده و در میان گرد و غبار تاریخ مانده است

تزئينات این مناره آجری است و به سه كتيبه مزين است كه دو تای آن به خط كوفی و يكی به خط نسخ است، مناره چهل دختران در محله جوباره قرار گرفته است.

نامگذاری این منار به چهل دختران به طور کامل روشن نیست اما می دانیم که این نام را در برخی دیگر از شهرهای ایران همچون قم، تهران، سمنان، شاهرود، یزد، نایین و دامغان در دوره‌ های مختلف تاریخی بر شماری از بناهای آرامگاهی یا زیارتگاهی نهاده‌ اند. همچنین در اصفهان قدیم دست‌ کم چهار مکان دیگر به این نام خوانده می‌ شدند که همگی در گورستان‌ ها و یا در نزدیکی آنها بوده‌ اند. همچنین روشن است که این نام، ترکیبی از عدد چهل به نشانه تقدس یا تکثر و دختر به عنوان نماد زنانگى می‌ باشد. بنابراین بعید نیست که نام چهل دختران را به واسطه نزدیکی این منار با آرامگاه یا بقعه‌ ای ستوده به همین نام بر مناره نهاده باشند که به احتمال زیاد آرامگاه یا زیارتگاهی زنانه بوده است. 

شمارى از بناهاى آرامگاهى در ایران که نام چهل دختران بر خود دارند یا با نام های دیگری همچون بی‌بى، خاتون، بانو، دختر و مادر شناخته می‌ شوند،

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

برخلاف سایر منارهای تاریخی موجود در اصفهان که اطلاعات دقیقی از سازندگان و سال ساخت آ‌نها در دسترس نیست، نام سازنده و سال ساخت منار چهل دختران به روشنی بر روی آن ثبت شده است از اینرو، در شهر منار‌های تاریخی، منار چهل دختران با هویت‌ ترین منار و تنها منار کتیبه‌ دار منفرد شناخته می‌ شود که دربرگیرنده ارزش‌ های‌ هنری و تاریخی می‌ باشد.

مناره چهل دختران یکی از چندین مناره در شهر اصفهان است. این مناره که در سال 1112 ساخته شده در محله جویبارها است که از زمان هخامنشیان و زمانی که یهودیان به این منطقه کوچ کردن درست شده. مردمان این محله به این بنا مناره گارلند میگفتند به خاطر یک انگلیسی کشیش که در اینجا یهودیان را به دیدن مسیحیت تشویق میکرد.

گفته میشود که اعداد 7 و 14 و 40 از جمله اعدادی هستند که هر کدام برای خود اسراری دارند، اما محلی‌های جویباره می‌گویند در گذشته دختران دم بخت پای این مناره می نشستند و گردو می شکستند و به عابرین گردو و کشمش تعارف میکردند تا بختشون باز شود. مناره چهل دختران از نظر قدمت دومین مناره ایران است و به خاطر کتیبه ای که به خط نسخ هم منشا نام مناره و هم هدف آن بسیار مبهم است. مردم محلی همچنین مناره را گارلند می نامند ، به نام یک پدر مبلغ انگلیسی ، پدر گارلند ، که در آغاز قرن 20 در مجاورت آن زندگی می کرد. بخشی از نوک مناره از بین رفته و مورد فرسایش قرار گرفته است در ضمن پنجره بزرگی در بالای منار و در بخش دوم بدنه آن رو به سمت جنوب قرار دارد که دهانه این پنجره به شکل مربع مستطیل است و قسمت بالای آن از چوب و در طرفینش ستون‌های گرد کوچکی است که نیمی از آن‌ها در داخل دیوار مناره قرار دارد.

دهانه آن با قوس کمی مقعر بر روی ستونهای آجری غلبه می کند. یک راه پله مارپیچ در داخل آن یافت می شود اما از کوچه قابل دسترسی نیست. ارتفاع این مناره فقط 21 متر است ، اما بدیهی است که بسیار بالاتر بوده و قسمت فوقانی آن خراب شده است.

مناره چهل دختر مناره چل دختران این مناره در سال 501 هجری قمری ساخته شده است. در زمان سلطان محمد ابن ملک شاه سلجوقی توسط 'ابوالفتح نهوجی' تعریف نشده است. طبق كتیبه كافی مناره ، این پنجمین مناره قدیمی ایران است كه دارای كتیبه است. پنجره بزرگی روی مناره است که رو به قبله است. این ویژگی در سایر مناره های اصفهان وجود ندارد.در مناره یک پلکان مارپیچ وجود دارد که به بالای آن منتهی می شود.

این مناره 40 متر ارتفاع دارد. مناره در اصل بالاتر بود ، اما با گذشت زمان ، از ارتفاع آن کاسته شد. برج های مناره در بالای محله شهر وجود دارد و از فاصله بسیار دور نیز قابل مشاهده است ، اما دسترسی به آن از طریق پیچ و خم کوچه های پیچ در پیچ و خیابان های باریک دشوار است. چهل دختر در زبان فارسی به معنی "چهل دختر" است. تعریف نشده اصل معنی آن ناشناخته است. از عدد "چهل" در فرهنگ ایرانی برای غلو استفاده می شود.

 اگر چه این نام را در بسیاری از بخش‌های کشور که در قالب زیارتگاه و تکیه بوده زیاد شنیده‌ایم اینکه چهل دختر در فرهنگ دینی ما نقشی پر رنگ داشته و مشخص می‌شود پیشینیان اعتقاد خاصی داشته‌اند اما در این بین برخی اعداد در فرهنگ ما مهم هستند.

چند کتیبه آجری برجسته به چشم می خورد. یکی از کتیبه ها با خط کوفی به صورت برجسته بخشی از مناره را فرا گرفته است و شامل 5 آیه از سوره مبارکه طه می باشد. کتیبه ای دیگر که تقریبا در انتهای بنا قرار گرفته است نیز شامل آیه نورانی بسم الله الرحمن الرحیم، شهادت به پیامبری رسول اکرم(ص) و نام مبارک امیر المونین(ع) است.

 بسم الله الرحمن الرحیم _ طه _ ما انزلنا علیک القرآن لتشقی _ الا تذکره لمن یخشی _ تنزیلا ممن خلق الارض و السموات العلی - الرحمن علی العرش استوی این کتیبه در زمان خود ایجاد شده به عنوان یک شاهکار هنری شناخته شده است و اغلب پژوهشگران ارزش این منار را بیشتر به کتیبه آن نسبت می‌دهند،

علاوه بر این سه سط دو سطر دیگر تقریبا محو شده اند که شامل نام های خلیفه اول و دوم مسلمین بوده است. بر اساس کتیبه ای دیگر که با خط کوفی و به صورت برجسته نگارش شده است،

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده