مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مسجد جامع ارومیه: یک شاهکار معماری

مسجد جامع ارومیه: یک شاهکار معماری

جهانگردی در ایران متنوع است و فعالیت های مختلفی را از کوهپیمایی و اسکی در کوههای البرز و زاگرس تا تعطیلات ساحلی در کنار خلیج فارس و دریای خزر فراهم می کند.مسجد جامع ارومیه که به آن مسجد رضاییه نیز معروف است ، مسجد جامع بزرگ و جماعت ارومیه ، ایران است.

ایران قلب تاریخ و تمدن در خاورمیانه است. مقصد ، هنر و فرهنگ و جاذبه های گردشگری ایران را کاوش کنید.گردشگران می توانند از کیفیت صنایع دستی ایرانی و طعم و بوی غذا و غذاهای محلی لذت ببرند. ایران ، سرزمین چهار فصل ، تاریخ و فرهنگ ، سوغات است

دو مکان مهم اجتماعی ایرانیان بوده‌اند که گردشگران برای شناخت بهتر لایه‌های اجتماعی و زندگی مردم هر منطقه، در سفر به هر شهر ایرانی سراغ آن‌ها را می‌گیرند. از طرفی مسجد جامع هر شهر، بزرگ ‎ترین، مهم‌ترین و زیباترین مسجد آن شهر به حساب می‎آید.

راژه | مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه از دیدنی‎هایی است باید به دیدنش رفت.با ورود اسلام به ایران، بسیاری از مساجد بر روی آتشکده‎ها بنا شد.مسجد جامع ارومیه هم چنین پیشینه‎ای داشته و تاریخ ساخت آن به قرن 7هجری قمری باز می‎گردد ،تزیینات دیدنی این مسجد شامل گچبری‎ها، ستون‎ها و طاق‎های مسجد، شباهت بسیاری با سبک معماری دوره سلجوقیان دارد.

سال ساخت محراب را نیز 676 هجری قمری تخمین زده‎اند. در دوره‌های مختلف تاریخ آسیب‎های زیادی به پیکره بنا وارد شده و هر بار اصلاحاتی صورت گرفته اما  تاریخ مرمت‎های انجام‌شده به درستی معلوم نیست. هرچند تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست ، این مسجد به همراه سایر بخش‎ های بافت قدیمی شهر به ویژه بازار بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. گنبد آن بر فراز یک پایه 16 ضلعی ساخته شده است. مسجد جامع ارومیه صحن وسیع مستطیل شکلی دارد و دارای سه ورودی است که برخی از آن ها به داخل بازار ارومیه همانند راسته سنگ تراشان راه دارد. شبستان بزرگ و آجری این مسجد نیز بخش دیگری از مسجد است که سقف آن با گنبدی بلند و مرتفع پوشانده شده است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

این بنای خشتی و تاریخی دارای بخش‎های متعددی است. اولین بخشی که هر گردشگر با آن مواجه می‎شود، دو در ورودی هستند که مسجد را به بازار وصل می‎کنند. شبستان گنبد دار قدیمی نیز از جمله بخش‎ هایی است ساخت این شبستان را به دوره سلجوقیان و محراب مشهور مسجد را که در این بخش قرار دارد به دوره ایلخانان نسبت می‎دهند. گچبری محراب از جمله تزئینات قابل توجه معماری مسجد است.

محراب این مسجد 8 متر ارتفاع و 6 متر عرض داشته و با گچبری های بسیار نفیس خود یکی از زیباترین یادگارهای دوره ایلخانی است. در قسمت انتهایی محراب دو ستون گچبری شده به چشم می خورد که کتیبه ای در میان آن ها قرار دارد. این کتیبه که به خط رقاع کتابت شده و کتیبه استاد عبدال مومن تبریزی به سال 676 هجری قمری این شاهکاررا خلق کرده و در واقع یکی از بیست و سه محراب گچ بری شده دوره ایلخانی است بر روی محرابی ساخته شده است که در دوره سلجوقیان در این مسجد وجود داشته است.

نقش های هندسی زیبا و کتیبه ای به خط زیبای کوفی نیز دور تا دور محراب را قاب گرفته و با طاق نماها و یک تاج در انتها آراسته شده که طاق نعلی شکل آن مشخصه بارز دوره ایلخانی است. گچبری های این محراب یکی از باشکوهترین نمونه های گچبری دوره ایلخانی است. پلان مربعی شبستان در انتها با گوشه سازی های صورت گرفته به هشت ضلع و بعد به 16 ضلع و در نهایت به گنبدی داره شکل منتهی شده است. یکی دیگر از بخش های مسجد چهل ستون آن است که بعد از ساخت شبستان ساخته شده است.

چهل ستون بخش دیگر است که به شبستان قدیمی متصل است.شامل 18 ستون در دو ردیف نه تایی است. شبستان 46 متر طول و 13 متر عرض دارد و احتمالا متعلق به دوره ایلخانی است. سقف این قسمت با سی طاق گنبدی آجری پوشیده شده است. این قسمت در دوره صفویه نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مصالح به کار رفته در قسمت‌های مختلف ساختمان مسجد نیز متفاوت است. مصالح اصلی شبستان و تالار چهل‎ستون از آجر است که به خصوص در قسمت‎های بالایی به چشم می‎خورد.

Grand Mosque of Urmia: An Architectural Masterpiece

حجره‎هایی در اطراف صحن مسجد جامع ارومیه قرار دارند که براساس کتیبه موجود در آن‎ها، مربوط به سال 1184 هجری قمری، یعنی اوایل دوره زندیه هستند. علاوه بر این بخش‎های تاریخی، فعالیت‎های گسترش و نوسازی نیز که مربوط به دو دهه اخیر است، در اطراف مجموعه مسجد به چشم می‎خورد.

مسجد جامع ارومیه در بافت مرکزی شهر و در مجموعه بازار قدیم ارومیه قرار گرفته و پس از بازدید از بازار و خرید سوغاتی، می‌توانید از این بنای ارزشمند دیدن کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده