بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه گردشگری کاروانسرا عین الرشید سمنان

جاذبه گردشگری کاروانسرا عین الرشید سمنان

از قسمتهای اصلی کاروانسرای عباسی که در جاده ابریشم احداث شده و کاروان سرای تاریخی عین‌الرشید یکی از کاروان سراهای استان سمنان است ، سمنان یک شهر تاریخی و فرهنگی است که در گذشته در جاده های اصلی و پرتردد قرار گرفته است و به همین دلیل کاروانسراهای زیادی در این جاده ساخته شده است تا مسافران پس از مدتها مسافرت استراحت کنند. می توان تعداد زیادی از کاروان سراها را که از خاندان صفوی تشکیل شده اند ، مشاهده کرد. تعمیر کاروانسراهای قدیمی یا ساخت کاروان های جدید در آن منطقه بسیار رایج بود.

در مجاورت این کاروانسرا چند آب‌ انبار وجود داشته است که مخزن بزرگ‌ ترین آن در کنار کاروانسرا دیده می‌شود. کمی دورتر و در نزدیکی تپه‌ای در مجاورت کاروانسرا، چشمه عین‌الرشید واقع شده که آبشخوری برای جانوران این منطقه از پارک ملی کویر است.

کاورانسرای عین‌الرشید در زمان صفویان و به دستور شاه عباس اول ساخته شده وساخت اولیه آن به دوران پیش از صفویه باز می‌گردد.در مسير اصفهان به مناطق شمالی به ويژه فرح آباد ساری احداث شده است و اين كاروانسرا با نقشه چهار ايوانی دارای چهار برج مدور و نيم برج هايی در حدفاصل جبهه های شمالی , جنوبی و غربی با روزنه هايی است كه علاوه بر تأمين نور مورد نياز برج ها به عنوان تيركش نيز مورد استفاده بوده و جنبه دفاعی داشته است.

در قسمت ميانی فاصله درياچه نمک و کوير بزرگ قرار دارد. يک چشمه بزرگ و مملو از آب شیرین بين کاروانسرا و پست نگهبانی شکارگاه واقع شده که آب آن از طريق جوی آبی که همچنان آثار آن باقی است به باغ درون حصار کاخ می‌رفت تا درختان و گل‌ها را سيراب کند. خرابه‌های قصر و باغ امروز پوشيده از خارهای بيابانی است که به جای درختان و گياهان زيبای گذشته روييده‌اند.

Ghasr-e Bahram Caravanserai | tishineh tourism

بنای عين الرشيد 86 متر طول و حداکثر 47 متر عرض دارد و مشتمل بر دو حياط بزرگ است. معبر ورودی به حياط اصلی را به شکل ايوانی به طول 9.7 و عرض 5.4 متر در جبهه جنوبی بنا کرده‌اند. در دو طرف ايوان ورودی دو تالار وجود دارد که هريک با 5 در به حياط قصر وصل می‌شوند. در باريکه کناری هر دو تالار، دو اتاق مستطيل شکل قرار گرفته‌اند که به تالار ها راه ندارند و مخصوص خدمه بوده‌اند.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

فاصله کم بین کاروانسرای عین الرشید از کاروانسرای قصر بهرام در سفر به این منطقه می‌توانید از هر دو کاروان سرا بازدید کنید. کاروانسرای قصر بهرام از زیباترین کاروانسراهای ایران است که نسبت به کاروان سرای عین‌الرشید سالم‌تر و بزرگ‌ تر است. جاده تاریخی سنگفرش و قصر حرمسرا از دیگر جاذبه‌ های گردشگری این منطقه هستند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده