بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مزایا ، پتانسیل گردشگری روستایی در ایران

مزایا ، پتانسیل گردشگری روستایی در ایران

گردشگری روستایی در ایران طی سالهای اخیر به دلیل تقاضای داخلی و بین المللی رو به رشد بوده است. تنوع در انواع دهکده های ایرانی زمینه های مختلفی را فراهم کرده است که چشم انداز ، محصولات ، فرهنگ ، صنایع دستی و غیره متنوعی را ارائه می دهد. این به معنای پتانسیل عظیم گردشگری روستایی در ایران است

انواع روستا

روستاهای کویر

روستاهای کوهستانی

روستاهای جنگلی

روستاهای ساحلی

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

تعاریف گردشگری روستایی

تعاریف مختلفی می تواند برای گردشگری روستایی وجود داشته باشد ،

این نوعی گردشگری است که در حومه روستا اتفاق می افتد و بر سبک زندگی روستایی ، مشاهده و مشارکت فعال در آن تمرکز دارد.از طرف دیگر ، همانطور که در آن بیشتر است ، می تواند تعریف گسترده تری داشته باشد ، که می تواند آن را توضیح دهد ،این هر فعالیت گردشگری است که تجربه مستقیم هنر روستایی ، فرهنگ ، سبک زندگی و میراث روستایی را فراهم می کند.

ایران انواع مختلف زمین و اقوام را در اختیار دارد ، بازدیدکنندگان از حومه ایران طیف گسترده ای از سبک زندگی ، صنایع دستی و فرهنگ را مشاهده خواهند کرد. این یک فرصت عظیم را برای بازدیدکنندگان داخلی فراهم می کند تا در مورد کشور خود اطلاعات کسب کنند. علاوه بر این ، این فرصت منحصر به فرد بازدیدکنندگان بین المللی را برای مشاهده و یادگیری چنین تنوع گسترده ای از زندگی روستایی فراهم می کند.

مزایای گردشگری روستایی در ایران

این نوع گردشگری از طرق مختلف می تواند به نفع روستاها و ساکنان آنها باشد.

1) کمک به جوامع و اقتصاد مناطق روستایی

گردشگری روستایی در ایران می تواند به سرعت از صنایع دستی محلی حمایت کند. این می تواند به کشاورزان کمک کند محصولات کشاورزی و لبنیات خود را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند. بنابراین اشتغال بیشتری ایجاد می کند.

با درآمد بیشتر ، رفاه ، سلامتی و رفاه بیشتری حاصل خواهد شد. روستاییان می توانند از مزایای بیشتری از همان دستاوردهای فناوری که ساکنان شهر دریافت می کنند ، بهره مند شوند.

2) افزایش زیرساخت های مناطق روستایی

راحت تر و ایمن تر کردن حمل و نقل ، دولت ها باید جاده های بهتر و بیشتری بسازند. آنها باید با امکانات مخابراتی ، سیستم های فاضلاب کارآمدتر ، تأمین آب بهتر و غیره به جوامع محلی کمک کنند. این ممکن است برای بازدیدکنندگان تأمین بیشتری باشد ، اما در نهایت این جامعه میزبان است که از آنها سود می برد.

جاده های روستایی زیادی در ایران ساخته شده است. بنابراین ، بسیاری از خدمات در حال حاضر وجود دارد. بنابراین ، اقدامات کمتری برای آماده سازی جوامع روستایی برای پذیرایی از مهمانان انجام می شود.

3) کمک به جوامع اجتماعی

گردشگری روستایی با مدیریت مناسب می تواند به میزبانان و بازدیدکنندگان کمک کند تا تجربه معناداری بیشتری در طول برخوردها یا تعاملات داشته باشند. آنچه دیده می شود قدرتمندتر از خبر است! جوامع مسالمت آمیز که مایل به استقبال مسافران داخلی و بین المللی هستند می توانند واقعیات موجود در زمین را ثابت کنند. هر دو طرف از یکدیگر یاد می گیرند ، تبادل تجربیات و غیره می کنند.

جوامع روستایی می توانند درباره مزایا و چالش های سبک زندگی شهری بیشتر بدانند. بازدیدکنندگان شهری می توانند با دردسر کمتری در مورد سبک زندگی ساده و در عین حال کافی بیاموزند. گردشگری روستایی در ایران می تواند چنین تعاملی را فراهم کند.

4) آگاهی در مورد ارزش میراث

در میان روستاییان ایرانی بیانگر این است که شهرها پر از ارزش هستند و هیچ چیز در روستاها وجود ندارد. گردشگری روستایی می تواند حرکتی چشم باز در ایران باشد. مردم روستا در مورد ارزش سنت ها آداب و رسوم ، آیین ها ، اعتقادات و غیره که مجموعه ارزش های آنها را تشکیل می دهند ، آگاهی می یابند. علاوه بر این ، قلعه های محلی ، کاروانسراها ، معابد و زیارتگاه ها ، مساجد ، مخازن آب ، قایق های بادی ، یخخانه ها ، برج کبوترها و غیره همه به عنوان جاذبه های گردشگری شناخته می شوند. دولت می تواند با تهیه بودجه ای برای ترمیم چنین ساختارها و نمایش سنت ها ، به مردم محلی کمک کند تا در مورد ارزش های جامعه خود بیشتر بدانند.

5) کمک به توسعه پایدار و گردشگری مناطق روستایی

زمانی که مشاغل بیشتری در مناطق روستایی ایجاد شود و مردم محلی بتوانند سبک زندگی بهتری داشته باشند ، آنها از ارزش ها ، میراث ، جوامع و غیره برخوردار خواهند شد. آنها تمایل بیشتری به نگه داشتن آنچه دارند و به آنها افتخار می کنند. با برخی از آموزش ها ، آنها اشتیاق بیشتری برای ادامه کشاورزی ، صنایع دستی ، هنرها و فرهنگ خود خواهند داشت. آنها همچنین در مورد دارایی های خود مانند محیط زیست ، میراث ملموس و ناملموس و غیره احتیاط بیشتری خواهند داشت.

6) باعث حفاظت بیشتر می شود.

گردشگری روستایی در ایران می تواند تلاش محلی را برای حفظ واقعی دارایی های محلی با دقت و اشتیاق بیشتر تقویت کند. روستاییان به جای ترک روستاها و رفتن به شهرها در جستجوی شغل ، ارزش ها و غیره ، بیشتر علاقه مند به ماندن و محافظت از داشته های خود خواهند بود. در نتیجه ، ساکنان روستا جاذبه های طبیعی و فرهنگی خود را حفظ خواهند کرد.از محیط زیست و حیات وحش بهتر محافظت می شود. پوشش گیاهی و گیاهان عزیزتر و محافظت می شوند. همچنین ، صنعت غیرضروری کمتر توسعه خواهد یافت.

7) از توسعه سریع شهری جلوگیری می کند.

وقتی گردشگری روستایی در ایران منبع درآمد دیگری برای ساکنین روستا ایجاد می کند ، جوانان مجبور نیستند خانه های خود را ترک کنند و برای فرصت های شغلی بهتر به شهرها مهاجرت کنند. بنابراین ، شهرها مانند دهه های گذشته به سرعت رشد نمی کنند. روستاییان جوان ترجیح می دهند به جای جستجوی مشاغل کم درآمد و دور از خانواده خود ، در همان جایی که هستند بمانند و به گردشگران خدمات دهند.

وقتی جمعیت شهرها مانند گذشته رشد نکنند ، مسکن و زیرساخت های بیشتری برای اسکان افراد بیشتری توسعه نخواهند داد. بنابراین زندگی شهری برای ساکنان شهر دلپذیرتر خواهد ماند زیرا زندگی روستایی برای ساکنان روستا نیز دلپذیرتر خواهد ماند.

انواع مختلف روستاها در ایران

گردشگری روستایی در ایران: دهکده بیساران در استان کردستانروستای بیساران در استان کردستان

با توجه به آب و هوای مختلف در ایران ، روستاها به گونه ای متفاوت مطابق با الزامات زیست محیطی ایجاد شده اند. طبیعت و آب و هوا در ایجاد روستاها نقش عمده ای داشته است. بنابراین ، گردشگران هنگام بازدید از روستاهای ایران ، به زودی می فهمند که چیزی به نام روستاهای معمولی ایرانی وجود ندارد.

در روستاهای کویری ، خانه ها به طور کلی از گل و کاه در زمین های مسطح ساخته شده اند. آنها دارای دیوارهای ضخیم و بادگیر برای خنک سازی دمای داخل خانه ها در ماههای گرم سال هستند. مردم مجبورند از بلندترین کوههای مجاور با سیستم قنات آب بیاورند . کشاورزی محدود است ، اما ساخت صنایع دستی منبع محبوب تری برای درآمد است.

گردشگری روستایی در چنین مناطقی از ایران می تواند بازدیدکنندگان را با شرایط سخت زندگی افراد ساکن در چنین مکان هایی آشنا کند.

در روستاهای کوهستانی ، معماری تراس سبک غالب است. خانه ها در دامنه تپه ساخته شده اند که کمتر در معرض سرمای زمستان قرار دارند. کف هر خانه سقف خانه در سطح پایین است. این باعث گرم شدن آنها در زمستان می شود. دامداران حیوانات پرورش می دهند و محصولات لبنی و پشم برای ساخت فرش و غیره تولید می کنند. ساخت صنایع دستی نیز در بین روستاییان کوهستان بسیار رایج است.

گردشگران روستایی می توانند در مورد چالش های زندگی در مکان های دور افتاده در شرایط سخت آب و هوایی اطلاعات کسب کنند. همچنین ، آنها می توانند روابط نزدیک بین مردم و طبیعت را مشاهده کنند.

در روستاهای جنگلی ، خانه های مردم می تواند هم در مناطق کوهستانی پوشیده از درخت باشد و هم در دشت های نسبتاً هموار. بسته به نوع جنگل ها ، مردم ممکن است از چوب ، سنگ و ملات برای ساخت خانه های خود استفاده کنند. ساکنان چنین روستاهایی لبنیات ، عسل و میوه های خشک تولید می کنند.

جاده های روستاهای جنگلی این مناطق به دلیل میزان زیاد باران در سال ، باید بیشتر حفظ شوند. جاده ها به دلیل بارندگی زیاد در مناطق جنگلی جنگل های دریای خزر به نگهداری زیادی نیاز دارند.

در روستاهای ساحلی ، خانه ها برای محافظت در برابر رطوبت ساخته شده اند. گردشگری روستایی در روستاهای ساحلی ایران بسیار مورد توجه ایرانیان است. خانه های محلی در این مناطق دارای بالکن های مسقف و سقف های شیروانی هستند. به طور کلی ، آنها ساختمانهای سینگ یا دو طبقه هستند که به صورت افقی گسترش یافته اند. مردم عمدتا درگیر ماهیگیری و برخی از کشاورزی هستند. آنها محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و میوه ها را تولید می کنند. برخی از صنایع دستی نیز ساخته می شوند ، اما نه در مقیاس وسیع.

گردشگری روستایی در روستاهای ایران در کنار دریا می تواند نشان دهد که چقدر مردم محلی از دریا سپاسگزار هستند. آنها به طور کلی افراد خوشبختی هستند که در مقایسه با روستاییان صحرا و کوهستان چالش های کمتری دارند. این افراد کاملاً پذیرای گردشگری روستایی هستند و از صمیم قلب از آن استقبال می کنند.

روستای سرولات در استان گیلان

هرچه گردشگری روستایی در ایران در بین ایرانیان رواج بیشتری پیدا می کند ، هر چه بیشتر تورگردانان بسته هایی را به ایرانیان ارائه می دهند. بازدید از حومه شهرها و اقامت در آنجا برای چند شب در حالی که از زندگی در آنجا آگاهی دارید ، در بین ایرانیان بسیار محبوب است.

وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ایران همچنین تصمیم گرفته است تا در برنامه گردشگری پایدار خود ، گردشگری روستایی را ارتقا دهد. 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده