مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری و مکانهای خاص تهران

جاذبه های گردشگری و مکانهای خاص تهران

شمرون معروف به شمیرانات مرکز شهرستان شمیرانات ، استان تهران ، ایران و شمالی ترین منطقه شهر تهران است. شمیران با نام Shemir Mountainnāt نیز در دامنه های کوه البرز قرار دارد و از آب و هوای مطبوع مناسبی برخوردار است.

شمیرانات منطقه ای است که در شمال و شرق شمال تهران واقع شده است و به عنوان یکی از مناطق خوش آب و هوا در تهران محسوب می شود. به همین منظور ، از مدتها پیش این مکان در کنار کشور پادشاهان ایران بود.با توجه به مساحت گسترده نبودن آن ، با توجه به موقعیت جغرافیایی آن ، می توان شاهد جاذبه های گردشگری زیادی در این منطقه بود.

شمیران مرکز شهرستان شمیرانات ، استان تهران ، ایران است ، اما در واقع در شمال مرزهای شهرستان تهران در امتداد بزرگراه چمران و شاهراه صدر واقع شده و شمالی ترین منطقه شهر تهران است. بیشتر سفارتخانه های خارجی و نمایشگاه بین المللی تهران در شمیران واقع شده است.

شهرستان شمیرانات در نقطه شمالی استان تهران قرار گرفته است. ارتفاع از سطح دریا در بالاترین نقطه توچال 3975 متر می باشد. این شهرستان از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان تهران، از شرق به شهرستان های دماوند و پردیس و از غرب به استان البرز محدود می گردد. این شهرستان به دوبخش عمده تقسیم می شود:

ناحیه ای که در دامنه های جنوبی البرز مرکزی قرار دارد و امروزه متصل به شهر تهران بوده و در محدوده شهرداری های منطقه 1 و بخش هایی از منطقه 2 تهران واقع شده و جزئی از مناطقی است که متون تاریخی آن را رودبار قصران خارج تجریش می نامیدند.

مناطق و نواحی که در لابلای دره ها، کوه ها و قلل البرز مرکزی و در شمال و شمال شرقی قله توچال و جنوبی ترین رشته کوه البرز مرکزی که از غرب به شرق ارتفاعش کاسته شده و نواحی دشت را از مناطق کوهستانی جدا می نماید و در متون تاریخی رودبار قصران داخل نامیده شده، قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

شرایط آب و هوایی

به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی شمال استان تهران و نیز ارتفاعات البرز دارای آب و هوای نیمه مرطوب و مرطوب با زمستان های طولانی و سرد می باشد به طوریکه متوسط درجه حرارت در سردترین ماه سال، تا پایین تر از منفی 15 درجه سانتیگراد می رسد.

شش اقلیم آب و هوایی

اقلیم نیمه خشک سرد

مدیترانه ای سرد

نیمه مرطوب سرد

کوهستانی و مرطوب

کوهستانی بسیار مرطوب

سرد کوهستانی بسیار مرطوب

بخش رودبارقصران سرزمینی با کوههای بلند و دره های ژرف که واژه قصران معرب کهسران یا کوهسران بری آن اسمی با مسماست. این بخش از یک دهستان به مرکزیت حاجی آباد ، سه شهر و 16 روستا تشکیل گردیده است.

شهر تجریش : شامل منطقه یک و بخشی از منطقه دو شهرداری تهران مساحت تقریبی 60 کیلومتر مربع این شهر در دامنه رشته کوه توچال گسترش یافته است و ساختمان های جدید آن در قصبه معروف و قدیمی تجریش احداث شده و به تقریب تمام آبادی ها ، مزرعه ها ، باغ ها، قنات ها، چشمه های آن که درباره آن خصوصا" درکتاب ها بعد از دوره صفویه زیادنوشته شده را از بین برده است.

بیشتر ادارات دولتی این شهرستان در شهر تجریش قرار گرفته اند. و تعداد قابل توجهی از اداره ها و نهادها، سازمانه های کشوری، سفارتخانه ها، دانشگاه ها ، کاخ های قدیمی ، امامزاده ها و خانه ها ی رجال قدیم و جدید، تجار ، کارخانه داران، ثروتمندان و برج های بسیاری با تراکم زیاد نیز در این شهر جای دارند.اما درآمد این شهر هیچ نقشی در دو بخش این شهرستان رودبارقصران و لواسانات ندارد. دو بخشی که بهترین های فراوانی را، چه پیدا و چه نهان ، در خود دارند و می توانند به دو قطب بزرگ جهانگردی و گردشگری تبدیل شوندو در چهار فصل سال برای منطقه میلیون ها دلار ارزآوری داشته باشد.

از دلایل مهم و اساسی عدم آشنایی با حدود مرزهای سیاسی شمیرانات آن است که اکنون منطقه شهری شهر تجریش بخشی از تهران بزرگ به شمار می رود . محدوده عرفی و قدیمی آن نیز که هویتی جداگانه داشته ، با محدوده سیاسی فعلی منطبق نیست. درحال حاضر، آنچه خارج از دو بخش رودبار قصران و لواسانات به عنوان بخش شهری شمیرانات که به نام تجریش خوانده می شود، تمامی منطقه یک و بخشی از منطقه دو شهرداری تهران را شامل می شود و این مناطق مسئول ارائه خدمات ارزشمند شهری به آن هستند و درآمد حاصل از آن نیز نه در اختیار فرمانداری شهرستان شمیرانات بلکه در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد.

شهر اوشان،فشم ، میگون که با مساحت تقریبی 60 کیلومترمربع به صورت شهر درآمد ، در دل کوهستان رودبار قصران دریک دره طویل جای گرفته که خود از سه محل متمایز با نامه های اوشان، فشم، میگون با محله های متعدد و بافت های ویژه شکل گرفته است. 

شمشک با تجمیع شش روستای شمشک بالا ، شمشک پایین ، جیرود، دورود، سفیدستان دربندسر از دی ماه سال 1391به صورت شهر در آمده و در ارتفاعات رشته کوه البرز جای گرفته است.

بخش لواسـانـات : سرزمینی کوهستانی با دره های فراخ و دشت های نیمه هموار و با نام با مسمای باستانی تیغه برآمدگاه خورشید این بخش از دو دهستان تشکیل شده است:

دهستان لواسان بزرگ با مرکزیت روستای آباد و معروف قدیمی لواسان بزرگ و 10روستای دیگر.

دهستان لواسان کوچک به مرکزیت روستای آباد و مشهور قدیمی "افجه" و 12روستای دیگرکه در گذشته سال های سال مرکز تمامی سرزمین لواسان و رودبارقصران با 45 روستا و آبادی بوده است.

شهر لواسان : شهری جدید با مساحت حدود 50 کیلومتر مربع که به صورت شهر درآمد و در دشت نیمه هموار گلندوک که از رسوب های جاجرود و رودخانه های کند و افجه پدید آمده است .

در حال رشد سریع است و روستاها و باغ ها و مزارع وسیع سراسر جنوب دهستان لواسان کوچک را در برگرفته است . این توسعه در آغاز از آبادی قدیمی گلندوک وگل هم دو رودک شروع شد و سپس به آبادی های شرق و غرب نیز سرایت کرد. در شرق آبادی های نجارکلا، قاضی آباد ، ناران، تیمورآباد، سبوبزرگ و سبو کوچک، در غرب جائیج، شورکاب، احمدآباد، دکترکشفیان، استلک [اصطلک]، توک زرعه ترک مزرعه ، نوشانی، لشگرک و همچنین درجنوب و جنوب شرقی با دست انداختن به آبادی قدیمی کلاک و محو اثرهای باستانی و تپه سیدپیاز [صدق پیاز] و عبور از پشته ها و مسیل ها، خود را به لبه دریاچه سدلتیان که نامش را از آبادی غرق شده درکف خود گرفته ، می رساند.

میدان تجریش و بازار تجریش

محله تجریش در شهرستان شمیرانات یکی از قدیمی ترین مناطق تهران است و طی چند دهه گذشته به دلیل فضای متفاوت و همچنین موقعیت مناسب در امتداد تپه های شمالی تهران ، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. میدان تجریش دارای یک بازار قدیمی و مقبره ای به نام امام زاده صالح است که هر دو از مکانهای محبوب گردشگری هستند. این محله در حال حاضر یکی از شلوغ ترین مناطق تهران است.

بازار تجریش در شمال تهران مکانی عالی برای خرید یک بعد از ظهر است. دارای یک بخش مرکزی پر جنب و جوش برای فروش میوه و سبزیجات تازه ، و همچنین شیرینی های سنتی ایرانی ، کوچه پس کوچه های دیگر بازار هر روز در کنار صنایع دستی سنتی و کالاهای توریستی دستفروشی می کند.

امامزاده صالح

پسر موسی کاظم ، امام هفتم شیعه ، در منطقه تجریش شمالی واقع شده و در پس زمینه کوه های البرز قرار دارد. امامزاده صالح ، یکی از جذاب ترین زیارتگاه های تهران ، تمرکز فتوژنیک را به میدان تجریش ارائه می دهد. به خصوص غروب خورشید خیره کننده به نظر می رسد.

کاشی کاری پیکسلی گنبد لاجوردی و مناره های آن ، تقلید از سبک سنتی صفوی ، مشرف به خیابان های پشت بازار تجریش است. این زیارتگاه یک مکان زیارتی محلی است و نمونه ای زیبا از فضای داخلی آینه ای و خیره کننده متداول در مساجد ایران را در خود جای داده است.

محله دربند

اگر هرگز به ایران سفر کردید ، سفر به محله دربند ضروری است. دربند که پیش از این بخشی از تهران روستایی بوده است ، به عنوان محبوب ترین مسیر پیاده روی در تهران دیده می شود. این منطقه کوهستانی در قسمت شمالی پایتخت ایران واقع شده و به کوه توچال 3933 متری منتهی می شود. در یک روز گرم تابستان ، استراحتگاه می تواند واحه ای ایده آل و به دور از هیاهوی شهر باشد. مسیر پیاده روی از محله دربند عبور می کند و مملو از کافه ها و رستوران های ساخته شده در کنار رودخانه دربند است و تقریباً از غذا و آب میوه گرفته تا چای و قلیان سرو می شود. کسانی که کوهنوردی ندارند می توانند در یکی از سالن های قلیان آرامش بگیرند.

در این محله کمبود فروشندگان خیابانی برای ارائه طعم و مزه جوانه های خود مانند خرمای ترش و شیرین و زردآلو ، گردوی ترشی ، لاواشک (ورق های میوه خشک فشرده) ، کباب ، لوبیای لیما بخارپز و ذرت تازه تفت داده شده برای فروش انواع چاشنی های شما وجود ندارد.

منطقه شمیرانات به دلیل قرارگیری در رشته کوه جنوبی البرز ، یکی از مناطقی است که بیشترین قله ها را در ایران دارد و یکی از اهداف گردشگرانی است که برای کوهنوردی از خارج از کشور ، دور یا نزدیک به سرزمین پارسی می آیند.

ما اکیداً به گردشگران علاقه مند به کوه نوردی توصیه می کنیم علاوه بر سفر به کوههای K-2 در پاکستان ، کوههای آرارات در ترکیه ، اورست در نپال و کلیمانجارو در تانزانیا برای تجربه کوهنوردی به یاد ماندنی به ایران سفر کنند.

منطقه شمیران در رشته کوههای جنوبی البرز و کوههای واقع در این منطقه به نام " دیوار توچال " واقع شده است.

این منطقه دارای قله هایی به شکل هلال است که ارتفاع آنها از شرق به قله توچال افزایش یافته و سپس به سمت غرب کاهش می یابد. با این حال ، اجلاس های غربی بلندتر از اجلاس های شرقی هستند.

قله های معروف این منطقه از شرق به غرب

این قله با ارتفاع 2560 متر از سطح دریا اولین قله واقع در شرق منطقه شمیران است.

دارآباد

با عبور از تلهرز تختی به دارآباد خواهیم رسید. ارتفاع این قله از سطح دریا 3160 متر است و دره رودخانه دارآباد یکی از مسیرهای دسترسی به این قله است.

چپدره با ارتفاع 3180 متر

باند چمبره با ارتفاع 3160 متر

شهربانو کشک با ارتفاع 3300 متر

سیاه بند با ارتفاع 3320 متر

باند لارکر با ارتفاع 3380 متر

می توان با عبور از رودخانه دره دارآباد به بند لارکرر رسید.

اجلاس کالاک چال با 3300 متر ارتفاع

با ادامه مسیر از شرق به غرب کوههای شمیرانات به اجلاس کلک چال خواهیم رسید. Kalak Chal با 3300 متر ارتفاع مسیر کوهنوردی بسیار آسانی دارد.

کلک چال به دلیل یکنواخت بودن مسیر صعود ، مقصدی برای گشت و گذار در طبیعت برای گردشگران خارجی محسوب می شود.

کلک چال در زبان بومی به معنای یخچال برفی است و به گفته برخی دیگر ، کلک چال محل جنگ بین رستم و پسر دیو سفید بود.

در حماسه شعر شبرنگ نامه فردوسی، تشکیل شده در مورد نبرد بین رستم و شبرنگ، پسر سفید شیطان، آن را به تازگی از جنگ بین رستم و شبرنگ در Kolak چال سخن گفته است:

چو پا بر فراز کلک چال کرد ز چنگ تهمتن رها یال کرد

گریزان شده پور دیو سپید تهمتن به رخش اندر آمد چو شید

مسیر قله کلک چال

عبور از پارک جمشیدیه یکی از مسیرهای صعود به قله کلک چال است. پارک جمشیدیه یکی از زیباترین پارک هایی است که در منطقه شمیران و تهران واقع شده و می تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد. پیاده روهای پارک جمشیدیه نزدیک به برکه ای واقع در بالا دست پارک جلوه خاصی به آن می بخشد.

برخلاف باغ های دیگر ، پارک جمشیدیه در مقایسه با سایر فصول سال بیشتر در زمستان پذیرای میهمانان و گردشگران است. نوشیدن یک فنجان قهوه در فضای مه آلود پارک ممکن است شما را در هوای سرد دلپذیر و سرحال کند.نشستن کنار و تفکر نزدیک به حوضچه یخ زده با نسیمی که از لمس یخ برکه احساس می شود نیز می تواند بسیار صاف و بی شکل باشد.

اینها تنها بخشی از زیبایی هایی است که بیشتر دوستداران طبیعت به سمت این پارک می روند.

اگر بعد از ورود به تهران هنوز برای کوهنوردی برنامه ریزی نکرده اید ، اکیداً به شما توصیه می کنیم با برنامه ای به سمت کلک چال ما را همراهی کنید.

این کوهنوردی که از غرب پارک جمشیدیه آغاز می شود ، از ساحل یک چشمه زیبا ادامه دارد و با آواز پرندگان فضای مطبوعی ایجاد می کند. مسیر به سمت قله در حال گسترش است بنابراین کوهنوردی را برای هر گردشگری ، چه حرفه ای و چه آماتور آسان تر می کند. پس از عبور از این مسیر یکنواخت ، در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا ، به هتل تفریحی کلک چال خواهیم رسید.

این استراحتگاه به انواع امکانات رفاهی مجهز است و مکان مناسبی برای استراحت و غذا خوردن است گردشگران علاقه مند به کوه نوردی که به طور حرفه ای این رشته را دنبال نمی کنند ، در این مکان و دیگران استراحت می کنند ، یعنی کوهنوردان حرفه ای از این استراحتگاه به سمت قله ادامه خواهند داد.

این قله بلندترین نقطه از دیوار سنگی عظیم بند یخچال است. در جنوب Split ، دهکده Pas Galeh واقع شده است که در غرب آن یک آبشار وجود دارد و نام آن یکی از پیچیده ترین مسیرهای کوهنوردی است. ارتفاع این دیوار به 250 متر می رسد.

توچال به دلیل قرارگیری در نزدیکی دریاچه یخ ، با این نام خوانده می شود و به معنی دریاچه کوچک یا سوراخ برکه است. توچال در محدوده جنوبی البرز و در شمال کلانشهر تهران واقع شده است.

توچال بلندترین کوه در منطقه شمیرانانت است و همه روزه پذیرای گردشگران عظیم ایرانی و خارجی است. مسیر صعود به توچال برای گردشگران بسیار مناسب است

اگر در زمستان به این سرزمین سفر می کنید ، یک شب به یاد ماندنی نزدیک به توچال را از دست ندهید. یک هتل مجهز در کنار Tochal Summit در ایستگاه هفتم Tele-Cabin با چشم انداز طبیعی از کوه البرز و تهران واقع شده و آماده استقبال از شما است.به دنبال داشتن تجربه ای خوب از تفریحات زمستانی در کنار بهترین امکانات ، بدون شک مجموعه Tochal یکی از بهترین گزینه ها برای تأمین نیازهای شماست.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده