بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران

جاذبه های گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران

تولیدات هنری از جمله صنایع دستی به ویژه برای کشورهایی با تمدن های باستان ، نمایندگان فرهنگی بسیار قدرتمندی هستند. سرزمین مادری بسیاری از فرهنگ های محلی ، ایران ، قطعاً انواع مختلفی از هنر ، صنایع دستی و هزاران چیز برای بردن به خانه دارد.

صحنه های هنری ایران در دو بخش گسترده طبقه بندی می شوند: هنرهای سنتی مانند مینا کاری ، دارایی بافی ، قالی بافی و هنرهای مدرن تر مانند گالری های هنری مختلف تهران و صحنه سینمایی ایران. در صحنه هنرها و صنایع دستی رفتن از یک کارگاه کوچک در یزد ساخت ترمه به موزه هنرهای معاصر تهران ، نمایش یک پیکاسو اصیل

ايران ، چه به سبب موقعيت جغرافيايی و چه به دليل برخورداری از جاذبه‌های متنوع گردشگری ، امكانات بالقوة فراوانی برای توسعة بخش جهانگردی در اختيار دارد. ايران برای احيای فعاليت‌های گردشگری در كشور در چارچوب برنامه ‌های اول و دوم توسعة اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی برای بخش جهانگردی جايگاه ويژه‌ای تعيين شده است و توسعة آن در اولويت‌های اجرايی قرار دارد. کشوری با چهار فصل در یک زمان در حالی که در شمال پوشیده از برف است ، در جنوب شما دارای آب و هوای استوایی ، غذاهای راضی کننده و محلی های گرم کننده قلب هستید ، ایران کشوری است که همه باید از آن دیدن کنند حداقل یک بار در طول زندگی خود. جایی است که هیچ روزی مثل هم نیست. اما ایران مکانی آسان برای کاوش نیست. فضای بین شهرها از آنچه انتظار دارید بزرگتر است ،ایران، مهد پرورش هنر و هنرمندانی که تمام تلاش خود را در تمام طول تاریخ کرده‌اند

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی زیبای اصفهان قلم زنی، میناکاری، خاتم سازی، پارچه قلمکار، ملیله سازی، فیروزه کوبی هستند،هنرمندانی که هنر های خود را روی مس و استخوان و پارچه بازار پر است از سفره های قلمکار رنگارنگ، منبت، نقاشی روی استخوان، قلم زنی و تذهیب

قالی بافی

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

نگارگری

منبت کاری

نمدمالی

تراش مس

صحافی

ضریح سازی

معرق

سرمه دوزی

میناکاری

میناکاری هنر تزئین فلزات با مواد رنگین مات یا شفاف با مدد گرفتن از آتش است.اشیایی را شامل می شود که از ترکیب اکسید فلزات با برخی نمک ها در اثر حرارت تزئین یافته است. میناکاری می تواند بر روی سفال و شیشه نیز انجام شود. هنر میناکاری، فلز و آتش و بعد از آن رنگ هایی ک به آن جلوه می دهد. روی طلا و نقره می توان میناکاری انجام داد ولی مس فلز اصلی انجام این کار است. زیباترین اشیای میناکاری ظروف تزئینی، گلدان، زیور آلات، جعبه لوازم آرایش، تابلو است.

قلم زنی

همان هنر حکاکی کردن روی سنگ (حجاری) بوده که طی مراحل مختلف در طول تاریخ، بر روی فلزهای گرانبها انتقال یافت.هنر قلم زنی، کنده کاری و ایجاد نقش و طرح با قلم و ضربه چکش، روی اشیای فلزی است. طلا، مس، برنج، نقره، آلیاژ مس و برنج فلزاتی هستند که برای قلمزنی عموماً استفاده می شوند. اشیای بسیاری مانند ظروف، گلدان ها، تابلوهابا هنر قلمزنی آراسته شده اند،

پارچه قلمکار

هنر سنتی که به معنای تصویر کردن نقوش و طرح هایی بر روی پارچه ساده از جنس کتان و کرباس می باشد. اوایل این عمل با قلم مو انجام می شد وبیشتر طرح های که بر روی این پارچه ها دیده می شود تصویر عشاق، تصاویر تاریخی، تصویر شعرا، تصاویر طبیعت، بته و جقه که به نسبت بقیه طرح ها پرطرفدارتر است. این پارچه ها بصورت سفره، سجاده، لباس، روتختی عرضه می شوند.

خاتم کاری

رحل قران ها، میز و صندلی ها خاتم کاری شده بودند. ابتدا مرکز خاتم سازی، شهر اصفهان بود. هنر آراستن سطح شی ها را بوسیله مثلث های کوچک، در طرح های مختلف را خاتم سازی می گویند. این مثلث ها از جنس عاج، استخوان، مفتول برنج، چوب و بعضی اوقات طلا هستند. خاتم اصفهان به روش خاتم شیراز ساخته می شود، گاهی با نقره یا مینا کاری همراه می شود،اشیای تزئینی، جعبه های زیبا، قاب عکس، شطرنج، تخته نرد هستند.

فیروزه کوبی

هنری که قدمت چندانی ندارد.ظروف فیروزه کوبی شده از جنس مس، نقره، برنج، برنز می باشند، در این هنر فیروزه هایی که از کارگاه های فیروزه تراشی شهرهایی مثل مشهد و نیشابور تهیه شده اند در اندازه های کوچکی، بصورت موزاییک بر روی اشیاء چسبانده می شوند. این هنر زیبا در ساخت آینه شمعدان، گلدان، ظروف و زیورآلات استفاده می شود.

گیوه بافی نشلج کاشان

از صنایع دستی قدیمی شهر کاشان که از روستاهای استان اصفهان است که از دیرباز در آن گیوه بافی مرسوم بوده و شهرت گیوه هایش بسیار است. در کتاب تاریخی من باب کاشان سال 1296 از این گیوه های نشلجی چنین یاد شده که مردان و زنان این روستا به بافتن گیوه مشغول هستند. مردان تخت گیوه را می کشند و زنان رویه ی آن را می بافند. تخت گیوه از پوست گاو، کتیرا و پارچه تهیه می شود که توسط آقایان روستا انجام می شود و پس از تمام شدن تخت گیوه رویه ی آن یا تخت کش را به زنان می سپارند تا آن را ببافند.

سرمه دوزی

هنر اصیل زنان اصفهانی بوده و یکی از رودوزی ها بر روی پارچه که موجب شکیل شدن و تزئین پارچه می گردد. عمده پارچه های سرمه دوزی ترمه می باشند اما سرمه را نیز بر روی پارچه های ساده و مخمل نیز می توان مشاهده کرد. انواع سرمه دوزی بر روی لباس ها، سر آستین ها، جانمازها و سجاده ها مشاهده می شود.جانماز و سجاده های زیبا و بی نظیر از بازارهای سنتی تهیه کنید. طرح های سرمه دوزی در قالب های گل و بوته، بوته جقه و برگ است

ملیله سازی

از ظریف ترین صنایع دستی که این هنر زیبا، نیاز به دقت و حوصله بسیاری دارد.در ساخت اجناس ظریف و زیبایی چون گوشواره و گل سینه از زرگران و میناسازان حرفه ای کمک گرفته میشود. زیورآلات، ظروف و اشیاء تزئینی بسیار زیبایی با این هنر خلق می شود.

نگارگری

برای نگارگری از چوب، عاج، فیبر و استخوان استفاده می شود و هر کارگاه راساً اقدام به تولید می کند و معمولاً برای دور قاب عکس و جعبه از خاتم و مینا استفاده می شود. ضمن آن که باید گفت عده ای از هنرمندان اصفهانی نیز در زمینه طراحی فرش، تذهیب و تشعیر هم فعالیت دارند.

سوزندوزی 

این هنر علاوه بر کلاه برای تهیه زیر لیوانی، کمربند، کفش، جلیقه استفاده به عمل می آید. طرحهای سوزندوزان عموماً ذهنی و ملهم از برداشتها و بینشهای مشخص هنرمندان از محیط طبیعت است و بیشتر شامل گل بوته های تمثیلی می شود.

کاشی سازی

ویژگی طرحها و نقشهای قدیمی به خوبی حفظ شده است و کاشی معرق که عبارت از بریدن و خرد کردن کاشی و در کنار هم قرار دادن آنهاست.کاشی سازها نمی توانند به صورت ذهنی ترسیم کنند، طرحهای مورد نظر را به طراحان سفارش و طرح مورد نظر تهیه وآنرا روی کاشی پیاده می کنند. برای این منظور طرح مورد نظر را روی کاشی ساده که قبلاً آماده شده قرار می دهند و سپس روی خطوط طرح، سوزن فرو می کنند و به این ترتیب خطوط نقشه در جای سوزن باقی می ماند که با ریختن گرد زغال روی منفذهای ایجاد شده، شکل و طرح مورد نظر برروی کاشی انتقال داده می شود. پس از آن خطوط را بر حسب ذوق و سلیقه رنگ آمیزی کرده و جهت پخت به داخل کوره می گذارند. از این به بعد محصول آماده عرضه به بازار خواهد بود.

هنر مشبک

امروزه آثار مشبک را بر درها،‌منابر،‌امام زاده ها، مساجد، ظروف فلزی و سفال، که هنرمند به مهارت خاصی آن را مشبک کرده، فلز (آلومینیوم، مس، طلا، نقره)، چوب‌(انواع تخته سه لایی)، استخوان حیوانات (عاج، استخوان شتر،‌استخوان اسب)، چرم، سنگ پلاستیک، یونولیت، فرمیکا، نئوپان و… می توان مشاهده کرد.

صنایع دستی شهر یزد

شهر یزد، مرکز استان یزد، اولین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌ است. اشهر یزد به دلیل صنعت نساجی و کاشی کاری زبانزد تمام جهان است. از صنایع دستی اصیل یزد عبارتند از: ترمه دوزی، زیلو بافی،کاشی کاری، دارایی بافی و شَعر بافی

صنایع دستی استان کرمان عبارتند

گلیم بافی

شال بافی

قالیچه افشار

چاقو سازی راین

معرق چوب

قلم زنی مس

خوس (بافت الیاف طلایی،نقره ای بر روی لباس)

سیس بافی (بافت سبد و حصیر با گیس های درخت خرما)

قبل از هنر قالی بافی، شال بافی در میان هنرمندان کرمانی بسیار رونق داشته‌است. بسیاری از طرح‌ها و نقش و نگارهای قدیم فرش‌ها و قالی‌های کرمان بر گرفته از طراحی هنرمندان بر روی شال‌ها است. ابعاد این شال‌ها معمولا به طول 3 متر و عرض یک چهارم است که در طرح و رنگ‌هایی مانند لاکی، لاجوردی، بوته‎ای، شاخ گوزنشی و ترمه و زنگاری بافته می‌شوند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده