مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جزیره هنگام یکی از دیدنی ترین جزایر خلیج فارس

جزیره هنگام یکی از دیدنی ترین جزایر خلیج فارس

چرا سفر به جزیره "هنگام" فکر خوبی است؟

این جزیره در بعضی از مواقع سال میزبان دلفین های زیبا و دیدنی است. مردم بومی آنجا و سنت های آنها یک لذت و یکی از جاذبه های مورد علاقه آن است. در جزیره هنگام یکی از زیباترین و سنتی ترین بازارهای ایران را می یابید. در آبهای زلال می توانید حیوانات ماهی و آبزی را تماشا کنید. از نزدیک تماشای خرچنگ تجربه ای است که هرگز فراموش نخواهید کرد. در این جزیره میتوانید خارهای مصری و Chinkaras را نیز مشاهده کنید. وقتی وارد می شوید باید سوار قایق شوید و یک قایق سواری جذاب را در آبهای خلیج فارس تجربه کنید. 

جزیره هنگام کجاست و اندازه آن چقدر است؟ هنگام نام یک جزیره کوچک در خلیج فارس در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم است.

طول این جزیره 9 کیلومتر و عرض آن شش کیلومتر است ، ابعاد آن در حدود 33.6 کیلومتر مربع است و مانند یک مخروط ناقص به نظر می رسد. این جزیره کوچک با ظاهر بسیار ساده خود چیزهای زیادی برای ارائه دارد. یکی از اولین چیزهایی که باید امتحان کنید قایقرانی در آب های خلیج فارس است و بقیه موارد را دنبال می کنید. این جزیره دارای سه دهکده است ، به نام های Hengam Old و New Hengam یا (Mashi) و Ghil. کوه ناکس ، با ارتفاع 106 متر ، بلندترین نقطه جزیره است. طولانی ترین قطر این جزیره از روستای قدیمی تا روستای جدید 9 کیلومتر و کوتاهترین آن 5 کیلومتر طول دارد. هیچ هیاهویی در این جزیره وجود ندارد ، هیچ خیابان و هیچ ماشین وجود ندارد. مردم مهربان ، ساده و آرام و بخشنده هستند. همه چیز در اینجا آماده است ، تا شما آرامش و سکوت را تجربه کنید و خاطرات به یاد ماندنی ایجاد کنید.

این جزیره‌ کوچک در جنوب جزیره‌ی قشم قرارگرفته است و فاصله‌ آن تا شهر قشم در حدود 29 مایل دریایی است؛روستای "هنگام نو" دارای ساحلی شنی است که برای پهلو گرفتن قایق‌ها مناسب است. این روستا شامل تأسیسات اسکله، پاسگاه انتظامی، کارخانه‌ی آب‌شیرین‌کن، دفتر پست و مدرسه است.

در هنگام نو، چند روستا وجود دارد که در یکی از این روستاها که نام آن غیل است سنگ هایی به چشم می خورد که شبیه به انسان هستند. روایت های بسیاری درباره آن وجود دارد، که یکی از آن ها به این صورت است که در زمان های دور مادر و دختری به هنگام فرار از دست زورگویان زمانه از خالق خود کمک می خواهند که خدا هم آن ها سنگ می کند. امروزه این تندیس سنگی، به یکی از جاذبه های هنگام تبدیل شده است.

روستای غیل، روستای میانی که بین روستای هنگام جدید و هنگام قدیم قرار دارد به دلیل آنکه در گودی واقع‌شده است آب بسیاری را در خود جمع می‌کند و به همین دلیل محلیان این روستا را به این نام می‌خوانند. روستای هنگام قدیم نسبت به دو روستای دیگر کم‌جمعیت‌تر بوده و اکثر خانه‌هایش خالی از سکنه است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

مردمانی خونگرم و صمیمی با لباس هایی بسیار زیبا و رنگارنگ. خانم های این جزیره مانند بسیاری از خانم هایی که در بخش های دیگر جنوب ایران هستند، لباس های رنگی بلند با روبندهای خاصی دارند و معمولا صنایع دستی غالب این جزیره، صدف ها و متعلقات تزیینی ای که با آن ها می توان ساخت را به فروش می رسانند که بازدید از هنرمندی های آن ها و خرید از آن ها بخشی سرگرم کننده در سفر است.

جزیره هنگام جزء مناطق خطه جنوبی ایران محسوب می شود، باید انتظار آب و هوای گرم و مرطوبی را از آن داشته باشید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت است چرا که در این زمان شرایط هوایی تعادل نسبتا خوبی دارد

جاذبه های جزیره هنگام چیست؟

جزیره هنگام از نظر فضا بسیار کوچک است اما فرصت ها بسیار خوب است. شما فقط باید بدانید که کدام جاذبه ها را باید در این جزیره ببینید. در اینجا آنچه می توانید در این جزیره انتظار داشته باشید وجود دارد. ساحل زیبا :هیچ چیز بهتر از گذراندن چند دقیقه در خلیج فارس و تماشای رقص امواج آن نیست. این آسمان زیبا و آبی که از هر طرف احاطه شده است ، نعمتی که نمی توانید به راحتی فراموش کنید. طول ساحل 50 کیلومتر است و در هر مرحله تصویری متفاوت از دریا خواهید دید. می توانید به سواحل صخره ای بروید یا سواحل شنی را انتخاب کنید. در هر صورت ، مناظر باشکوه خلیج فارس را نظاره خواهید کرد. ساحل نقره ای این ساحل خاص با سایر سواحل ایران متفاوت است ، بنابراین حتی نباید آن را با سواحل دیگر مقایسه کرد.

در ساحل ، ذراتی از نوعی ماده معدنی براق وجود دارد که در ماسه ها رسوب کرده و ظاهری درخشان به ساحل داده است. بسیاری از گردشگران مسیری طولانی را طی می کنند تا چند دقیقه را در این ساحل سپری کنند و از درخشش آن لذت ببرند. البته زیاد پیاده روی در ساحل نقره ای را دنبال نکنید ، زیرا ممکن است اجازه قدم زدن در این قسمت خاص از جزیره را به شما ندهند. طی چند سال گذشته ، در پی خسارات وارده به گردشگران که قصد داشتند مقداری از ماسه ها را با خود ببرند ، دسترسی به ساحل محدودیت هایی ایجاد کرده است. اگر در جزیره قشم گشت بزنید و راهی بندر کندال شوید ، می توانید سوار قایق شوید و به ساحل نقره بروید و زیبایی های آن را مشاهده کنید. برای این تورها نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید. در واقع ، با خرید بلیط قایق Kendall به Hengam همه چیز برای شما فراهم می شود و تمام نقاط مهم تحت پوشش قرار می گیرند.

چرا خط ساحلی جزیره هنگام می درخشد؟

در بعضی از زمان های سال ، شب ، ساحل جزیره چهره ای جادویی به خود می گیرد و آب به رنگ آبی روشن در می آید. چنین پدیده ای که در سواحل مالدیو و کالیفرنیا و سایر نقاط جهان اتفاق می افتد به دلیل فیتوپلانکتون دریایی است. این سفره های زیرزمینی ریز وقتی در شرایط ناپایداری باشند نور ساطع می کنند و امواج و ماسه های ساحل را درخشان نشان می دهند.

چرا خاک جزیره هنگام قرمز است؟

شاید در میان جزایر خلیج فارس ، هرمز به دلیل خاک سرخ خود معروف باشد ، اما بد نیست بدانید که این نوع خاک در جزیره هنگام نیز یافت می شود و یکی از جذابیت‌های این جزیره است.

کوه ها و خاک این جزیره قرمز رنگ است و به دلیل آن در بسیاری از صنایع از آنها استفاده می شود. صنعت سنگهای زینتی از خاک برای ساخت ساختمانها ، و ساخت اسکله و سایر تاسیسات استفاده می کند. مردم منطقه نیز از خاک برای ساختن نوعی مربا معروف به مربا سوراخ استفاده می کنند.

در جزیره هنگام کوه‌ها و خاک‌های قرمزرنگی وجود دارد که به «گِلَک» معروف است. از این خاک قرمز در صنعت سنگ‌های تزئینی برای ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

مردم جنوب، برای تهیه نوعی غذای محلی که به نام «سوراغ» معروف از این خاک استفاده می‌کنند. در بازار محلی زن‌هایی را می‌بینید که در حال پختن نان‌هایی محلی با سسی قرمزرنگ یا همان سوراغ با تخم‌مرغ هستند؛ چشیدن طعم این نان محلی را از دست ندهید.


چه چیزی در بازار هنگام می توان یافت؟

این بازار یکی از تماشایی ترین بازارهای محلی کشورمان است. این بنا با ترکیبات محلی ساخته شده و گام به گام رنگ و بوی سنت های جزیره باستانی وجود دارد. فروشندگان با لباس و ظاهر رنگارنگ زیباترین طرح های دست ساز ساخته شده از پوسته را به شما ارائه می دهند. این بازار در واقع مکانی برای خرید است ، اما به شما این فرصت را می دهد تا با مردم محلی ملاقات کنید و داستان های جالب در مورد دریا را بشنوید.

بقایای استعمار در جزیره هنگام چیست؟

موقعیت جغرافیایی این جزیره توجه انگلیسی ها را به خود جلب کرد و معتقد بودند که این ساحل دارای عمق ساحلی مناسب برای لنگر انداختن کشتی ها و چاه ها و همچنین قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک نظامی است. این امر باعث شد تا در دوره های مختلف تاریخ خارجی ها بیایند و جزیره را اشغال کنند. هنوز آثاری از آن زمانها در جزیره وجود دارد:

جبیر، آهوی گریزپای

 «جِبیر» یکی از انواع آهوهای بومی شبه‌قاره هند و ایران است که در کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران دیده‌شده‌ و بیشتر مناطق بیابانی و گرم را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب می‌کند.

این جانور بسیار شبیه به آهوست اما با اندازه‌ ای به نسبت کوچک‌تر و بدنی ظریف‌تر و لاغرتر که برخلاف آهو که فقط جنس نر آن شاخ دارد، هر دو جنس نر و ماده جبیر دارای شاخ هستند و گوش‌ها و دم آن‌ها نیز معمولاً از آهو بلندتر است.

جبیر برای زندگی به آب کمی نیاز دارد و همین مقدار کم را نیز از گیاهان تأمین می‌کند.

جزیره هنگام یکی از مناطقی است که جبیر در آن زندگی می‌کند؛ اما باید خیلی خوش‌شانس باشید که بتوانید آن‌ها را ببینید چراکه به‌شدت انسان گریزند و می‌توانند با سرعت 80کیلومتر در ساعت بدوند.

امکانات بندر انگلیسی

در زمان قاجار ، انگلیسی ها خانه ها و تاسیساتی مانند انبارهای زغال سنگ ، خانه های تلگرامی ، بندرهای متعدد ، امکانات ناوبری و ساختمانهایی برای نظارت بر خط حمل و نقل خلیج فارس ساختند.آنها در مدت 5 سال یک خط تلگرافی از جک ساختند تا بتوانند به راحتی با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.برخی از این نصب ها در معرض دید است و داستان استعمار جزیره را روایت می کند.

کشتی پرتغالی که سرگردان است

پرتغالی ها همچنین در دوره صفویه توانستند دست خود را در این جزیره بگیرند. بقایای کشتی کوچک آنها هنوز در اطراف جزیره ، نزدیک آکواریوم ، به نمایش گذاشته شده است.

آیا درختان نخل در جزیره هنگام وجود دارد؟

یکی از جاذبه های قابل توجه در جنوب ایران درختان نخل فراوان است. این جزیره خاص همچنین محل زندگی این درختان است و نخل های آنجا زیبایی خاصی دارند. خرمای برداشت شده از این درختان نخل بیشتر برای مصرف شخصی است اما برخی از آنها برای استفاده تجاری نیز به بازار عرضه می شود.

جزیره برای دوستداران حیات وحش هم گزینه بسیار عالی به شمار می رود چرا که هنگام به واسطه محصور بودن آن در آب حیواناتی نظیر دلفین، لاک‌پشت پوزه عقابی، خاردم مصری که از خانواده سوسمارها به شمار می رود در آن زندگی می کنند.

آکواریومی از ماهی ها

در اطراف جزیره هنگام یک آکواریوم وجود دارد که در آن می توانید انواع رنگارنگی از ماهی ها را تماشا کنید که به طور آزادانه و رها در حال شنا هستند. در این آکواریوم به غیر از ماهی خرچنگ هم وجود دارد که بر روی صخره هایی سر از آب بیرون آورده اند و به این سو و آن سو می روند.

سوغاتی هایی که می توانید با سفر به جزیره هنگام آن ها را خریداری نمایید زیورآلاتی که با صدف ها درست شده اند، موجودات تاکسیدرمی شده دریایی، ادویه جات و روغن محلی به ویژه روغن کوسه را در بازار هنگام پیدا خواهید کرد.

تماشای دلفین ها

پارک نوپک اولین پارک در ایران است که محیطی را برای پرورش کروکدیل‌ها در نظر گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، سعی دارد تا این جزیره را به یکی از قطب‌های این صنعت جدید در کشور تبدیل نماید. در این پارک می‌توانید از نزدیک شاهد کروکدیل‌هایی در اندازه‌های مختلف باشید که زیر آفتاب دراز کشیده‌اند یا در حال غوطه خوردن در آب هستند. یکی از جذاب ترین قسمت های سفر به جزیره "هنگام" دیدن دلفین ها در زیستگاه طبیعی آنها است. پرورش کروکدیل یکی از انواع پرورش جانوران در جهان است که همانند سایر پرورش‌ها باهدف بهره‌برداری اقتصادی، همراه با حفظ محیط‌زیست صورت می‌گیرد.

در کشور ما نیز در سال‌های اخیر، بررسی‌های علمی و کارشناسی لازم توسط سازمان‌های ذی‌ربط نظیر شیلات، محیط‌زیست و دامپزشکی انجام‌شده و راه‌کارهای مناسب بهره‌برداری از این صنعت تدوین‌شده است. در این راستا، شرکت نوپک پس از پیگیری و طی مراحل بررسی کارشناسی از سازمان‌های متولی امر و ناظر، مجوزهای لازم را جهت پرورش کروکدیل در جزیره هنگام را اخذ نموده است.

از جانداران ارزشمندی که می‌توانید در هنگام ببینید، لاک‌پشت پوزه عقابی است که از نمونه‌های کمیاب و در حال انقراض لاک‌پشت‌ها در جهان به شمار می‌رود.این جاندار یکی از 4 لاک‌پشت دریایی است که در خلیج‌فارس دیده می‌شود و یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که سواحل ایران را برای تخم‌گذاری انتخاب می‌کند. وزن میانگین لاک‌پشت پوزه عقابی بالغ حدود 80 کیلوگرم است و طول آن به یک متر می‌رسد. بیشترین زادآوری لاک‌پشت‌های دریایی در ایران به این‌گونه مربوط می‌شود.

در سال‌های اخیر این‌گونه در جزایر «نَخیلو» و «ام‌الکرم» در استان بوشهر و جزایر قشم، هندرابی، هنگام و هرمز در استان هرمزگان دیده‌شده است.فصل تخم گزاری این‌گونه از لاک‌پشت‌های دریایی از اواسط اسفند آغازشده و تا اردیبهشت‌ ماه ادامه دارد.

تماشای پرندگان

ممکن است این مکان به عنوان نقطه تماشای پرندگان شناخته نشود ، اما شرایط آب و هوایی و زندگی جزیره کاملاً شبیه به جزیره قشم است و پرندگان نیز گاهی اوقات به همان ترتیب از آن دیدن می کنند. اگر خوش شانس باشید برخی از گونه های پرندگان مانند Grey Egret را در این جزیره پیدا خواهید کرد.

خرید در بازار

بازار یکی از معدود بازارهایی است که در آن اثری از مدرنیته دیده نمی شود. همه چیز در این بازار رنگ سنتی دارد. صنایع دستی ، روغن های مختلف ، ادویه های محلی و بسیاری کالاهای دیگر را می توان در این بازار خاص یافت. ناگفته نماند که این کالاها قیمت بسیار خوبی دارند.

عکاسی

سفر به جزیره هنگام یکی از آن سفرهایی است که بدون ضبط آن به راحتی نمی توانید به آنجا ادامه دهید. سوژه های زیادی در این جزیره وجود دارد که می توانند در لنز دوربین شما جا بیفتند ، از دلفین ها گرفته تا رنگ های سنتی و لعاب جزیره و زیبایی سواحل آن.

شنا در آبهای خلیج فارس

در آن زمان هیچ ساحل یا استخر اختصاصی برای شنا وجود ندارد ، اما اگر از محلی ها بخواهید مکان های بکر شنا را به شما نشان می دهند و می توانید در آن مکان ها سرگرم شوید. فقط به یاد داشته باشید که این کار را به تنهایی انجام ندهید و حتماً با شنا در دریا آشنا باشید.

مراقب باشید که چتر دریایی و خرچنگ دریایی تهدید کننده هستند. چتر دریایی موجود در خلیج فارس می تواند با تیغ های تیز به شما آسیب برساند ، اما نگران نباشید ، اگر صدمه دیدید درد پس از مدتی برطرف می شود.

وسایل مورد نیاز به خصوص آب شیرین برای شستشوی بعد از شنا را فراموش نکنید تا شوری آب دریا شما را آزار ندهد. اگر تجهیزات غواصی و دوربین های زیر آب دارید ، گرفتن عکس های بی نظیر را از دست ندهید ، اما زندگی دریایی را نیز فراموش نکنید.

در جزیره هنگام همه چیز در مورد لوکس و رستوران نیست ، اما شما خوشمزه ترین غذا را پیدا خواهید کرد زیرا تمام مواد اولیه آن از دریا تازه و تازه است و توسط مردم محلی پخته شده است.

نقش حنا

چشمان خود را ببندید و دست خود را به یکی از هنرمندان در جزیره هنگام بدهید ، در عرض چند دقیقه یک خال کوبی بی نظیر بر روی دست خود خواهید داشت. این در فرهنگ بومی به نام ناگش ریختان معروف است. جالب اینجاست که همه این خال کوبی ها و تصاویر ذهنی هستند و همه بداهه هستند. توجه داشته باشید که تاتوی حنا در روز اول نارنجی است و به تدریج به رنگ قهوه ای در می آید و در صورت چرب شدن پوست شما مدت بیشتری روی پوست می ماند.

مردم محلی آنقدر مهمان نواز هستند که به شما اجازه می دهند یکی از خارق العاده ترین چیزها را در جزیره تجربه کنید. کافی است به نخلستان بروید و از بومیان برای گرفتن آب از چاه اجازه بگیرید و در پایان می توانید از خنک بودن آب و طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

چگونه به جزیره هنگام سفر کنیم

برای رسیدن به جزیره مرجانی هنگام می‌بایست ابتدا به جزیره قشم سفرکرده و ازآنجا راهی روستای شیب دراز شوید. سپس از طریق اسکله شیب دراز یا کندالو با شناورهایی که همه‌روزه در مسیر هنگام ، قشم تردد دارند می‌توانید به این جزیره بروید.

با خرید یک بلیت هواپیما به مقصد قشم به‌راحتی خود را به این جزیره برسانید. فاصله فرودگاه قشم تا بندر کندالو حدود 10کیلومتر است.

با هواپیما یا قطار به بندرعباس بروید و خودتان را به اسکله شهید حقانی برسانید. اتوبوس‌های دریایی در این اسکله، شما را به شهر قشم می‌رسانند. فاصله شهر قشم تا اسکله کندالو حدود 50 کیلومتر است و تاکسی‌هایی هستند که شما را به این اسکله می‌برند.

با خودرو شخصی به بندرعباس بروید و ازآنجا به سمت اسکله بندر پل حرکت کنید. فاصله بندرعباس تا اسکله بندر پل 120 کیلومتر بوده و حدود 1 ساعت 15دقیقه طول می‌کشد. با تهیه بلیت لندیگ‌کرافت خودرو را سوار بر لندیگ‌کرافت کنید و به بندر لافت در قشم بروید. طول مسیر از بندر لافت تا اسکله کندالو حدود 42کیلومتر است و 40 دقیقه به طول می‌انجامد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده