بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری کرمان تاریخ قدیمی ایران

جاذبه های گردشگری کرمان تاریخ قدیمی ایران

جاذبه های گردشگری کرمان تاریخ قدیمی ایران

در گذشته ، مسافرت به دلیل استفاده از برخی حیوانات و نداشتن تجهیزات کافی بسیار طولانی می شد. به همین دلیل مسافران برای استراحت به مکانی احتیاج داشتند. کاروانسراهای زیادی در جاده های اصلی ایران ساخته شده است.

کاروانسرای کوزه گران و لحاف دوزها کرمان

در بازار میدان قلعه کرمان، بنای تاریخی بنام کاروانسرای لحاف دوزها کوزه گران قرار دارد که دارای ده حجره می باشد. از آنجا که در کاروانسرای کوزه گران، لحاف دوخته می شد به نام کاروانسرای لحاف دوزها نیز معروف می باشد. کاروانسرای لحاف دوزهای کوزه گران کرمان در اردیبهشت ماه سال 1380 هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قدمت کاروانسرا، به اواخر دوره قاجار و نزدیک به 100سال می رسد. کاروانسرای کوزه گران کرمان از لحاظ سبک معماری با دیگر کاروانسراها متفاوت می باشد و در حال حاضر نسبت به دیگر کاروان سراهای شهر، جدیدتر می باشد.

کاروانسرای لحاف دوزها، در دل بازار کرمان واقع شده و همچون بسیاری از کاروانسراهای دوران قاجاریه شامل دو درب بزرگ بوده است. در واقع دربی که منتهی به کوچه میدان اصلی بازار یعنی میدان قلعه بوده، برای ورود کالا و خدمات به کاروانسرا مدنظر گرفته شده و درب دوم که به بازار راه دارد به منظور تردد به بازار طراحی شده است.

در حقیقت وجود درب ها، جهت آسایش و راحتی حال تاجرها و مسافرانی که قصد عبور از راه پر پیچ و خم بازار را نداشتند ساخته شده، تا آن ها مجبور نباشند کالاهای خریداری شده را از مسیر بازار به بیرون شهر ببرند.

 کاروانسرای کوزه گران از خشت های آن دوره ساخته شده است. هم چنین درب های بزرگ چوبی در تزئین کاروانسرا به کار گرفته شده است. 

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

در حال حاضر، آنچه از این بنای تاریخی به چشم می خورد، اینست که درهای حجره همچنان همان درهای قدیمی می باشد که چند متر از سطح زمین فاصله دارند و بر در بیشتر حجره ها، قفل های قدیمی زده شده که گواه بر فراموشی کسب و کار در این بازار است.

هم چنین وقتی به میانه بازار قلعه می رسیم در چوبی بزرگی را نظاره گر می شویم که بر روی آن نام کاروانسرای کوزه گران نوشته شده و شاید این نوشته تنها نشانی از هویت این کاروانسرای تاریخی باشد که باقی مانده است.

کاروانسرای شفیع آباد

خاطره ای گرانبها از قاجار است که در نزدیکی کویر و در منطقه ای وسیع در روستای شفیع آباد واقع شده است.کاروانسرای شفیع آباد آخرین واحه قبل از کویر است و از تماشای ستاره ها و کهکشان راه شیری لذت ببرید. با اقامت در برخی از اقامتگاه های روستای شفیع آباد یا چادر زدن در حیاط کاروانسرا می توانید تجربه متفاوتی داشته باشید.

کاروانسرای شفیع آباد با نمای زیبا و دو برج کوچک در کنار آن شما را به خود جلب می کند.کاشی کاری روی نما و چهار برج نگهبانی باعث زیبایی بیشتر آن می شود. بالای دروازه اصلی ، فضایی با برخی اتاق ها وجود دارد. قناتی در نزدیکی این مکان حفر شده و آبی که به کاروانسرا می رود ، طراوت و گردشگری را برای گردشگران و این ساختمان قدیمی به ارمغان می آورد. هنگام بازدید از کلوت شهداد ، بازدید از کاروانسرای شفیع آباد را فراموش نکنید.

کاروان سرای چهارسوق

این کاروان سرا در انتهای بازار سراجی قبل از چهار سوق گنجعلی‌خان واقع شده است. این کاروانسرا دو درب ورودی دارد که یکی به بازار سراجی و دیگری به بازار قلعه باز می‌شود. درب‌های حجره‌های آن چهار لنگه و چوبی بوده‌اند، که متأسفانه با گذشت زمان به درب‌های فلزی تبدیل شده‌اند. این کاروانسرا دو طبقه است. دو راسته کوچک نیز در ضلع جنوبی و شرقی آن وجود دارد که سقفی بلند دارند.

کاروان سرای حاج آقا علی

حاج آقا علی زعیم الله از ثروتمندان کرمانی عصرقاجاربود اوکه زندگی را با پیله وری و خریدوفروش اجناس مورد نیاز مردم کرمان و رفسنجان آغازکرد، ازنظرمالی به جایی رسید که با کشورهای مختلف مانند هند و چین معامله داشت و کاروان های شتر او به چند کیلومتر میرسید.

حاج آقا علی در کرمان مجموعه ای شامل مسجد چهل ستون ، کاروانسرا ، بازار و آب انبار احداث کرد . این کاروانسرا در بازار حاج آقا علی قرار گرفته وضلع شمالی آن مشرف به خیابان شریعتی است که درصورت احیا نه فقط خدمت بزرگی به یکی از آثار تاریخی کرمان صورت خواهد گرفت، بلکه می تواند به زیبایی خیابان شریعتی کمک کرده ومنبع اقتصادی مهمی نیز محسوب شود.

Caravanserais on the Silk Road - Eavar travel

کاروان سرای حاج مهدی

این کاروان سرا اگرچه قدمتی کمتر از کاروانسراهایی چون هندوها، وکیل و گنجعلی خان دارد، ولی از پایگاه خاصی برخوردار و یادآور روزگاری است که بعضی از زرتشتیان و اقلیتهای دیگر مذهبی در بعضی از حجره های آن به امر تجارت مشغول بودند.

این کاروان سرا دارای 14حجره و 2 درب است که یکی در بازار میدان قلعه و دیگری در کوچه معروف به سینما تابان قرار دارد و وضعیت آن به گونه ای است که اگر تعمیراتی در آن صورت گیرد قابل استفاده خواهد بود. فعلاً چند مورد کسب وکار و تعدادی انبار رونق بخش این کاروان سرا هستند.

کاروانسرای لحاف دوزها

این کاروانسرا با 10 حجره در بازار میدان قلعه قرار دارد و از آنجا که لحاف دوزهای این بازار از کاروان سرای مذکور برای دوخت لحاف استفاده می کنند به این نام مشهور شده است. اخیراً چهره این کاروان سرا متفاوت شده و تغییراتی در آن بوجود آمده است. قدمت این کاروانسرا به حدود 100سال قبل و اواخر قاجار می رسد. این کاروانسرا با کاروانسراهای دیگر از نظر سبک معماری متفاوت است و جدیدتر به نظر می‌آید.

کاروانسرای میرزا حسن

این کاروانسرا در بازار کفاش ها قرار دارد هرچند که دو درب دیگر یکی به بازار زرگرها ودیگری به بازار کلاه‌مال ها گشوده می شود. از 55 حجره موجود در آن بخش عمده ای تخریب شده و هم اکنون کم و بیش به عنوان انباری استفاده می شود.

کاروانسرای میرزا علینقی

این کاروانسرای کوچک با بیش از 30حجره در دوطبقه ساخته شده و امروزه در وضعیتی نامناسب به سر می‌برد که شاید آخرین سالهای حیات خود را طی می کند. کاروانسرای میرزا علینقی در بازار بزرگ کرمان روبروی مغازه معروف به تفرشی قرار دارد و فعلا به عنوان انباری استفاده می شود.

کاروانسرای هندوها

این کاروانسرا در بازار میدان قلعه و روبروی ضلع جنوبی میدان گنجعلی خان قرار دارد برخی بنای آن را به حاج سیدجواد شیرازی امام جمعه عصر قاجار در کرمان نسبت می دهند.کاروانسرای هندوها یاد آور روزگاری است که تجار هندی ادویه و کالاهای مورد نیاز مردم کرمان را به این شهر آورده وکالاهایی چون زیره، وسمه، حنا، کتیرا از کرمان خریداری کرده و با خود به هندوستان می بردند.هندوها در انجام فرایض دینی خود کاملا آزاد بودند کما اینکه در این کاروانسرا آتشکده ای بود که هنوز آثار آن برجاست علاوه براین تل هندوسوز را به عنوان محلی برای سوختن مردگان خود در اختیار داشتند.

کاروانسرای وکیل

محمد اسماعیل خان نوری ملقب به وکیل الملک، حاکم پرتوان و خدمتگزار کرمان درعصرقاجاریه علاوه براحداث مجموعه ای شامل کاروانسرا، حمام، بازار، مسجد و قیصریه، صحنی برای آستانه شاه نعمت الله ولی ساخت و ده ها اثرخیر دیگردرنقاط مختلف کرمان احداث نمود.

کاروانسرای وکیل با 120حجره در دو طبقه یکی از بزرگترین کاروانسراهای کرمان است که با توجه به تملک آن و این که هم اکنون از مایملک میراث فرهنگی به شمار می رود. قرار است براساس طرح تهیه شده به عنوان هتل وکیل بازسازی و مورد استفاده قرار گیرد .این کاروانسرا دارای سه درب ورودی است که دو درب آن جنوبی، یکی در بازار و دیگری در قیصریه وکیل قرار دارند. درب شمالی نیز درکوچه مشرف به خیابان شریعتی واقع شده است.

مشخصه های ارزشمند کاروانسرا یکی بادگیری است که در نوع خود از اعتبار و زیبایی خاصی برخوردار است و دیگری برج ساعت این اثر تاریخی است که چگونگی ورود آن به ایران و به کار انداختن آن حدیث مفصلی دارد.

caravansary - Picture of Ganjali Khan Complex, Kerman - Tripadvisor

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده