مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری کوه صفه یا سوفه در اصفهان

جاذبه های گردشگری کوه صفه یا سوفه در اصفهان

در سفر به اصفهان یا ایران از کوه صفه دیدن کنید

در قسمت جنوبی اصفهان ، کوه بلند و قدرتمند به عنوان محافظ اصفهان بر پا ایستاده است . این کوه هیجان انگیز محل زندگی او است در حالی که نسیم سردی پوست شما را لمس می کند و افرادی که می خواهند به دنبال زمانی برای استراحت در تپه های سرسبز آن باشند وجود دارد. صفّه در لغت نامه به معنای فضای تخت است، کوه صفّه از محل چشمه ای به نام خاچیک آغاز می شود که در این قسمت، کوه از خاک جدا شده و تشکیل دامنه داده است. این کوه در انتها به سنگی صاف و تخت مانندی می رسد که به همین دلیل صفه نامیده می شود.

کوه صفه یا کوه سوفه کوه زیبا و پرطرفدار در میان همه گرو های سنی است و مهمتر از همه ، این کوه بخشی از کوههای زاگرس است و در ارتفاع 2257 متری قرار دارد. علاوه بر این ، مسیرهای بی شماری وجود دارد که به قله کوه منتهی می شود ، مسیرهایی آسان و چالش برانگیز و چشم نواز است.

 به این دلیل نام گذاری شده که رشته کوه زاگرس در جنوب اصفهان صفه نام دارد این بوستان از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه های تخت رستم و درّه خان، از شرق به شهرک ها و مجتمع های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود می شود.

همه نوع سرگرمی در کوهپایه

علاوه بر زیبایی های بصری این کوه زیبا ، در دامنه کوه با شکوه آن، یک پارک جنگلی عالی وجود دارد که بیشتر ساکنان وقت خود را در آن می گذارند. دارای یک شهربازی هیجان انگیز است که در ساعات اولیه شب، میزبان بسیاری از شهروندان و گردشگران خارجی است تا لحظه هایی پر هیجان را برای خود رقم بزنند. در شهربازی بوستان صفّه، از لوازم های استاندارد و ایمن استفاده شده تا مراجعه کنندگان با امنیت خاطر از تفریحات بهره مند شوند.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

گردنه باد و پل رنگین کمان: درّه ای در جنوب کوه صفّه وجود دارد که اصطلاحاً به آن گردنه باد گفته می شود. ارتفاعات کوه صفه محل قرار گیری باد است که در شمال و جنوب این گردنه باد می وزد و از آنجا که وزش باد در شهر اصفهان مخالف جهت این گردنه است؛ باد در تمامی فصل ها به شدت زیاد وجود دارد.در سمت غربی و در پشت کوه صفه پل بسیار زیبایی وجود دارد که آن را پل رنگین کمان می گویند.

یکی از مکان های مورد توجه و محبوب اکثر جوانان و گردشگران دانست. کوه صفه اصفهان دارای امکانات رفاهی و موقعیتی برای ورزش‌هایی مثل کوهنوردی، پیاده‌روی و سنگ‌نوردی است. در این کوه می شود جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیبایی را مشاهده کرد که آدمی را به تامل وا می دارد. از ارزش های طبیعی این کوه پارک، می توان به غار ها و چشمه های متعدد اشاره کرد. از جاذبه های طبیعی کوه که گذر کنید به موضوع جالب تری خواهید رسید که آن موضوع وجود مکان های تاریخی در دل این کوه است.

داشتن کابین کابلی ، سالن بولینگ ، زمین بازی ، رستوران ها و همچنین پارک جانورشناسی جذابیت آن را برای گذران اوقات فراغت صد چندان میکند

کوه صوفه با ساختار صخره ای قدیمی و مناسب ، عالی برای تمرین سنگ نوردی ایجاد شده است. بیش از این مسیر به سمت بالای کوه بسیار ایمن است و دارای شیب تند است. بسته به میزان آمادگی خود را به طور تقریبی حدود 1 تا 2 ساعت طول کشید تا به قله برسید. مردم محلی خاصاً هر جمعه صبح کوه را صعود می کنند. با این شرایط ، ممکن است کمی سخت به نظر برسد اما هنگامی که به بالای کوه رسید ، نمای نفس گیر کل شهر ارزش این را دارد.

دسترسی به منطقه پارک صفه با پای پیاده از شهر دشوار نیست. به نظر می رسد همه با ماشین ، تاکسی یا اتوبوس به آنجا می روند. از بازار شهر اصفهان حدود 8 کیلومتر فاصله دارد (ارتفاع کمی کمتر از 1600 متر).

پس از رسیدن به دامنه کوه در انتهای خیابان حکیم نظامی و بلوار سوفه و عبور از آزادراه ، می توانید مستقیماً تا مسیر اصلی نزدیک رستوران زاگرس پیاده بروید. همچنین می توانید آزادراه را تا ورودی پارک دنبال کنید. مسیر خوب نگهداری شده در نزدیکی ایستگاه تله کابین دوم خاتمه می یابد به دلایلی مردم محلی آن را اولین ایستگاه تله کابین نیز می نامند.

شاید این کوه شبیه نیمکت سنگی یا مبل باشد که از جلگه دیده می شود ، اما یک قله واقعی دارد. 

کوه صفه نامی است برای برخی کوه های نسبتاً کوچک است    

پارک کوهستانی جنگلی صفه که در دامنه کوه صفه راه اندازی شده است ، یکی از بهترین پارک های جنگلی ایران است. پارک صفه به این مکان توریستی جذابیت و زیبایی و جذابیت فوق العاده ای بخشیده است. بسیاری از مردم محلی و گردشگران از این پارک بازدید می کنند و ساعات زیادی را در این پارک می گذرانند. همچنین کوهنوردان از این پارک زیبا برای صعود به قله صفه عبور می کنند.

یک آبشار مصنوعی در وسط سمت شمال شرقی کوه صفه وجود دارد که هر از چند گاهی با منظره ای دلپذیر   آب می ریزد . سرانجام در پایین دست این آب پس از ریختن از دیواره سنگفرش شده در برخی از استخرهای تراس دار برای آبیاری می رسد درختان و فضای سبز در این پارک 100 هکتاری است.

مهمترین چشمه‌ها

چشمه خاچیک به شکل حوض طبیعی بوده و سرپوشیده می باشد که از ویژگی های منحصر به فرد و عجیب آن به شمار می رود. تلفیق آب و درخت و گونه های گیاهی، به طور عجیب و زیبایی در دل حفره سنگی بزرگ جای گرفته اند. نقطه قرار گیری این چشمه و موقعیّت مکانی بسیار مناسب آن (بین کوه صفه و قلّه کوه) موجب شده تا استراحت گاهی بسیار دلنشین برای افراد فراهم کند. کهن ترین منبعی که از نام این چشمه در آن یاد شده، سفر نامه ژان باتیست تاورنیه جهانگرد فرانسوی می باشد که در زمان شاه عباس به اصفهان سفر نموده است.

چشمه چاه درویش

700 متر بعد از چشمه درویش، چشمه دیگری به نام چشمه چاه درویش قرار دارد که سطح این چشمه پایین‌تر از اطراف است، بنابراین در این مکان آبی جاری نمی‌شود، ازاین‌رو نامش را چشمه چاه درویش گذاشتند و چون زمینی آهکی است، بین کوهنوردان به چشمه گچی معروف می باشد.

چشمه گل زرد: پس از گذر یک راه سخت و دشوار و پس از گذشت 200 متر از چشمه درویش، چشمه ای با زیبایی های خاص خود وجود دارد و هرکسی توانایی دیدن آن را به دلیل گذشت از راه دشواری که تنها از دست کوهنوردان برمی آید ندارد. این چشمه به دلیل صعب العبور بودن راه، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

چشمه پاچنار

چشمه پاچنار يكي دیگر از جذابیت‌های این کوه دیدنی است که در ارتفاع 1850متری واقع شده است، وجود این چشمه زیبا موجب ایجاد سرسبزی در این نواحی شده و به همین دلیل گذشتگان نام آن را پاچنار را مکانی با درختان سرسبز می‌نامند. برای مشاهده اصفهان به دور از شلوغی های روزانه و رفع خستگی خود می‌توانید به این مکان زیبا سفر کرده و لحظاتی را با آرامش سپری کنید.

چشمه نقط: در غرب کوه صفّه چشمه ای به شکل سنگاب وجود دارد که از بالای کوه آب قطره قطره در آن می ریزد و حیوانات و کوهنوردان از آب خنک آن استفاده می کنند. چشمه چاه درویش: به دلیل پایین تر بودن سطح این چشمه از اطراف آن هیچوقت آب از آن جاری نمی شود و در گذشته هر زمان که آب در چشمه های دیگر کوه وجود نداشت، این چشمه اندکی آب داشت.

چشمه آب یدک کش در دامنه های شمالی فواره صوفه وجود دارد. چشمه درویش یا خواجیک و چشمه پاچنار. آنها فقط کمی آب دارند اما درختان کهنسال پیرامونشان محیط جذابی به این مکانها می بخشد. چشمه خاجیک (چشمه خاجیک) در امتداد مسیر اصلی سنگفرش صعود به صفه است ، اما چشمه پاچنار در تپه های بالای رستوران زاگرس است.

گونه های مختلفی از درختان و بوته ها و گل ها در پارک صوفه کاشته شده است بر تزئینی انواع از کاج و سرو ( نقره، خمره) ، درختان توت، درختان زیتون و بادام، درختچه های زینتی مانند زرشک و یاس درختچه ها، در پارک صفه کاشته شده است. در رابطه با پارک صفه ،شهرداری اصفهان نشان داده است که مانند سایر پارک ها و فضای سبز اصفهان میتواند فضایی رویایی و دلپذیر را برای شهروندان ایجاد کند.

در جنگل کوهستانی پارک صفه ، اصفهان ، سرزمینی با دامنه وسیع دامنه این کوه به یک پارک جانور شناسی اختصاص یافته است. اگر گونه های جانوری در این باغ وحش زیاد نیستند ، اما اندازه نسبتاً زیاد این منطقه در یک محیط طبیعی کوهستانی و آزادی حرکت حیوانات بومی مانند بز و آهو در دامنه های صخره ای این پارک ، تفاوت متفاوتی داده است منظره ای از این محیط که با یک باغ وحش معمولی ساخته شده است.

در باغ وحش کوچک کوه صفّه که تقریبا حدود 50000 متر مربع وسعت دارد می توان تنوعی از حیوانات را مشاهده کرد که از جمله آن ها می توان حیواناتی مانند خرگوش، شیر، میمون، غاز، قو نام برد. حیات وحش طبیعی نیز در این کوه یافت می شود که اگر خوش شانس باشید این حیوانات را خواهید دید.

از ویژگیهای مهم کوه صفه ساختار صخره ای آن است که علیرغم ارتفاع زیاد این کوه (حدود 2250 متر) اما برای انجام صخره نوردی و دیوار نوردی مناسب است ، اگرچه به عنوان ساختار زمین شناسی باستانی این کوه منجر به سستی و ریزش می شود سنگ ها ، صخره نوردی در این کوه باید با احتیاط انجام شود ، در غیر این صورت می تواند منجر به تصادفات و تلفات شود.

قلعه معروف شاهدژ در بلندترین نقطه این ناحیه قرار گرفته است که تا همین اواخر در مورد ویژگی‌های زمین شناسی آن هیچ گونه شواهدی وجود نداشت. صفه از نظر ویژگی‌های زمین شناسی کوهی سخت و مقاوم است که با لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی پوشیده شده است، در زمان‌های گذشته این کوه بهترین مکان برای ایجاد قلعه شاهدژ برای مقاصد نظامی بوده است. مهمترين بخش قلعه شاهدز همان قلعه مركزي (ارك) است كه مشهور به قلعه ديو است و در قلّه شمال شرقی كوه صفه قرار دارد و از دور دست نشانه‌های آن ديده ميشود. 

البته در این بین در کوه صفه غارهای متعددی نیز وجود دارد که گردشگران و کوهنوردان زیادی را مجذوب خود کرده است، از این دست غارها می‌ توان به غار بیدستون (غار انجیری/ انجیلی)، غار قنبر، غار کسرا، غار گنگ آباد، غار کفتار (در دره دوزخ)، غار دست‌کند "چکاد" (کار گروه چکاد) و غار دست‌کند "الله" توسط پهلوان صادق که تخریب شده (پشت گردنه باد) نام برد.

غار سیمرغ جدیدترین غار کشف شده در این ناحیه

از مهمترین غارهای تازه کشف شده نیز می‌توان به غار سیمرغ اشاره کرد، تیم غارشناسی اصفهان اواخر سال 91 بود که این غار شگفت انگیز را کشف کرد و می‌توان به یقین گفت این غار یکی از بی‌نظیرترین غارهای شناخته شده در کوه صفه اصفهان است.

غار سیمرغ در ارتفع 2 هزار متری از سطح دریا واقع شده و از سه حلقه چاه بسیار تنگ و باریک تشکیل شده است.

بیش از 14 غار کوچک و بزرگ در کوه صفه وجود دارد

غار کسری در کنار دستگاه توربین بادی در گردنه باد

غار بیدستون یا غار انجیری یا انجیلی در قسمت غربیِ کوه صفه

غار قنبر در قسمت شرقیِ کوه و در بالای چشمه خاچیک

غار هفت‌چشمه در قسمت جنوبی کوه و در کنار چند چشمه

در پایان سومین حلقه از چاه‌های این غار، دو دهلیز وجود دارد یکی از این دهلیزها به بن بست ختم شده و دیگیری در آخر مسیرش آنقدر باریک است که دیگر ادامه راه غیرممکن می‌شود.

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که غار سیمرغ بسیار تنگ است و احتمال ریزش در آن وجود دارد بنابراین برای ورود به آن نیاز به آمادگی کامب و رعایت دقیق موارد ایمنی است بنابراین اگر به تجهیزات مجهز نیستید و اصول اولیه غارنوردی را نمی‌دانید به هیچ عنوان وارد این غار سیمرغ نشوید.

کوه صفه است نیز مهم از نظر بافت تاریخی . برخی از خرابه های دیوارها و برج های قدیمی در مناطق مختلف ارتفاعات کوه صفه دیده می شود. گفته می شود که آنها شاید مربوط به دوران ساسانیان و آتشکده های باستان زرتشتی باشند. اما ثابت شده است که در دوره سلگوقید (حدود 900 صدها پیش) که اصفهان پایتخت بود ، کوه صفه دارای کاربرد نظامی است و در ارتفاعات این کوه قلعه وسیع و باروی ارتش وجود داشته است. سپس این قلعه توسط فرقه اسماعیلیه که با دولت مرکزی می جنگید تصرف و مورد استفاده قرار گرفت.

در عصر صفویه (حدود 400 صدها سال پیش) از کوه صفه به عنوان تفرجگاه استفاده می شده است و برخی از ویرانه های برج برج مربوط به این دوران را می توان در اطراف چشمه پاچنار مشاهده کرد.

در حال حاضر، باقی مانده استحکامات قلعه باستانی Shahdezh ( یا Shahdez) و یا همان شیطان قلعه ، در بالا و اطراف اوج شمال صفه کوه ، تحت بازسازی است. خط دوم تله کابین نیز به نزدیکی این مکان می رسد

همچنین یک آبشار مصنوعی در وسط نمای شمال شرقی کوه صفه وجود دارد که هر از چند گاهی با ریختن منظره ای منظره ، آب می ریزد. سرانجام در پایین دست این آب پس از ریختن از دیواره سنگفرش شده به برخی از حوضچه های تراس دار برای آبیاری درختان و فضای سبز در این پارک 100 هکتاری می رسد.

دو چشمه آب در دامنه های شمالی فواره صوفه وجود دارد. چشمه درویش یا خواجیک و چشمه پاچنار. آنها فقط آب کمی دارند اما درختان کهنسال اطراف آنها فضای جذابی به این مکانها می بخشد. چشمه خاجیک (چشمه خاجیک) در امتداد مسیر اصلی سنگفرش صعود به صفه است ، اما چشمه پاچنار در تپه های بالای رستوران زاگرس است.

گونه های مختلفی از درختان و بوته ها و گل ها در پارک صوفه کاشته شده است. علاوه بر انواع تزئینی کاج و سرو (نقره ، گل مروارید) ، درختان توت ، درختان زیتون و بادام ، بوته های زینتی مانند درختچه های زرشک و یاس در پارک صفه کاشته شده است.

با توجه به پارک صفه ، شهرداری اصفهان نشان داده است که مانند سایر پارک ها و فضای سبز اصفهان می تواند فضایی رویایی و دلپذیر را برای شهروندان ایجاد کند.

یکی از ویژگی های مهم کوه صفه ساختار صخره ای آن است که علیرغم ارتفاع زیاد این کوه (حدود 2250 متر) اما برای انجام صخره ها و دیواره نوردی مناسب است ، اگرچه به عنوان ساختار زمین شناسی باستانی این کوه منجر به سستی و ریزش می شود سنگ ها ، صخره نوردی در این کوه باید با احتیاط انجام شود ، در غیر این صورت می تواند منجر به تصادفات و تلفات شود.

مسیرهای متنوعی برای رسیدن به قله کوه صوفه وجود دارد که برخی ساده و برخی فنی هستند.

کوه صفه دارای یک ساختار صخره ای قدیمی است ، بنابراین برای صخره نوردی و دیواره نوردی مناسب است ، اگرچه سنگها نسبتاً سست هستند و اگر بدون تجهیزات ایمنی و احتیاط کافی از آنها بالا رفته باشند ، خطرناک هستند.

کوه صفه از نظر بافت تاریخی نیز دارای اهمیت است. برخی از خرابه های دیوارها و برج های قدیمی در مناطق مختلف ارتفاعات کوه صفه دیده می شود. گفته می شود که آنها شاید مربوط به دوران ساسانیان و آتشکده های باستان زرتشتی باشند. اما ثابت شده است که در دوره سلجوقی (حدود 900 صدها پیش) که اصفهان پایتخت بود ، کوه صفه دارای کاربرد نظامی است و در ارتفاعات این کوه قلعه وسیع و باروی ارتشی وجود دارد. سپس این قلعه توسط فرقه اسماعیلیه که با دولت مرکزی می جنگید ، تسخیر و مورد استفاده قرار گرفت.

در عصر صفویه (حدود 400 صدها سال پیش) از کوه صفه به عنوان تفرجگاه استفاده می شده است و برخی از ویرانه های برج برج مربوط به این دوران را می توان در اطراف چشمه پاچنار مشاهده کرد.

اکنون ، استحکامات باقیمانده قلعه باستانی شهدژ (یا شاهدز) یا همان قلعه دیو ، در بالا و اطراف قله شمالی کوه صفه ، در دست بازسازی است. خط دوم تله کابین نیز به نزدیکی این مکان می رسد.

 چندین غار کوچک در کوه صفه وجود دارد ، اگرچه برخی غارها عمیق تر هستند و به چاه منجر می شوند. 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده