بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاریخچه فرش - منشأ و تولید و صنعت فرش

تاریخچه فرش - منشأ و تولید و صنعت فرش

اولین بار چه زمانی از فرش در خانه ها استفاده شد؟

اولین فرشها فرشهایی بود که از پشم گوسفند یا موی بز ساخته شده بود.قدیمی ترین فرشی که تاکنون کشف شده فرش پازیریک است که یک فرش توری است که در سال 1949 در یک گورستان سیبری کشف شده است. فرش دستباف ایران از زمان‌های بسیار دور شهره جهان بوده است. در افسانه‌ها و داستان‌ها هر جا سخن از ثروت و مِکنَت یا حسن سلیقه بوده یک فرش ایرانی در آن می‌درخشیده است. اما ما ایرانیان به دلیل همیشه در دسترس بودن فرش دستبافت، این کالای مهم ایرانی که برآیند فرهنگ و سنت ماست را بشناسیم. نه تنها در جهان که حتی در ایران هم مردم˚ بسیاری از نقوش ایرانی را نمی‌شناسند. اینکه فرش دستباف کدام شهر بهتر است سوالی نیست که بتوان در یک یا دو کلمه پاسخ داد. آنکه تبریزی است می‌گوید فرش تبریز و آنکه اصفهانی است فرش اصفهان را بهترین می‌داند. تقریبا هر منطقه از ایران فرش دستباف با طرح و مشخصات خاص خود را دارد، فرش اراک پرز بلند و پشمی و کلفت است و قالیچه قم تمام ابریشم ظریف و لطیف. یکی می‌شود فرش کرمان با نقش درشت و پرزهای بلند که به قول معروف هرچه پا میخورد زیباتر می‌شود و دیگری فرش نایین با طرح ظریف و پرز کوتاه که جایش فقط در مهمانخانه است.فرش دستباف ایرانی تاریخ دور درازی دارد و شهرهای زیادی در این صنعت نامدار هستند. تبریز، اصفهان، نایین، کاشان، کرمان، همدان و ... همگی فرش‌هایی زیبا و خاص خود دارند که در بافت و رنگ متفاوتند. همچنین فرش ایرانی دارای طرح های بسیاری است که برخی مانند لچک و ترنج معروفیت جهانی دارند. طرحهایی چون شاه عباسی، گل بتهای، گل فرنگ، طرح خشتی، افشان، ترکمن، شکارگاه، درختی، مخراب، ماهی درهم و هندسی و بسیاری دیگر نیز رونق دارند.

نوع کفپوش: فرش ، زیلو ، گلیم

اصالت فرشهای برتر ایران به حدود 2500 سال پیش برمی گردد. ایرانیان از پیشگامان بافندگان فرش تمدن های باستان بودند و طی قرن ها خلاقیت و نبوغ آنها به درجه ای از کمال بسیار در این زمینه دست یافت. مهارت های قالی بافی از پدرها به پسرانشان و از مادران به دختران منتقل می شود ، آنها این مهارت ها را افزایش می دهند و به نوبه خود به عنوان یک راز خانوادگی بسیار محافظت شده به فرزندان خود منتقل می کنند. ردیابی تاریخچه فرش های ایرانی پیروی از راهی برای رشد فرهنگی یکی از بزرگترین تمدن هایی است که جهان تاکنون دیده است.

فرش های دستبافت ایرانی انواع مختلفی دارد. تنوع در روش تولید ، اندازه ، مواد ، کیفیت ، ظرافت ، ظرافت و تنوع در طرح ، رنگ و شکل ظاهری و تفاوت های ساختاری باعث شده است که فرش های دستبافت ایرانی دارای محصولات خاصی باشند که هرکدام دارای نام خاصی هستند.


کفپوش فرش

اگر تا به حال به یکی از بهترین بازارهای فرش رفته اید ، باید از دیدن دنیایی از الگوها ، رنگ ها و زیبایی ها هیجان زده شوید. دیدن همه آن هنر و زیبایی ممکن است هر کسی را ترغیب به خرید تخته از آن فرش های زیبا کند. در هر صورت ، شکی نیست که فرش های ایرانی یکی از محبوب ترین فرش های جهان هستند و از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

از دلایل اصلی توجه بیشتر فرش های ایرانی در جهان و داشتن مشتری بیشتر این است که تنوع رنگی آنها بیشتر از فرش های تولید شده در کشورهای دیگر است.

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

کیفیت مواد به کار رفته در آن بهتر و بهتر بوده و از ظرافت خاصی در آن استفاده شده است. رنگ ها زنده و طبیعی به نظر می رسند ، نقش ها جذاب و جذابیت خاصی دارند که برای بیننده و خریدار چشم نواز است. همه این موارد در این امر موثر بوده و باعث شده است که فرش های ایرانی بهترین شهرت و محبوبیت خاص خود را داشته باشد.

زیلو

نوعی زیرانداز و کفپوش دست ساز است که با نخ بافته می شود و شباهت زیادی به حصیر دارد. از این زیرانداز در برخی مناطق ایران استفاده می شود. زیلو هنر مردم کاشان و میبد در استان یزد است. زیلو محصولی قدیمی و تاریخی است.

طبقه بندی زیلو از نظر کاربرد و رنگ به شرح زیر است:

زیلوهایی که به رنگ آبی و سفید بافته شده اند و مخصوص مساجد و اماکن مقدس هستند.

جوهر زیلو که با رنگهای آبی و گلی بافته شده و برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار گرفته و ارزان بوده است. زیلوی نفتال که با رنگ های سبز و گل بافته می شود ، بهترین نوع زیلو است.

گلیم

در طول تاریخ ، انسان شروع به ساخت منسوجات با توجه به نیاز خود در برابر تغییرات آب و هوایی کرده است. یکی منسوجات گلیم بود که به دلیل سبک خاص زندگی و کوچ نشینی ، مدتها مورد استفاده عشایر قرار می گرفت ، از آنجا که  سبکتر از فرش است و حمل و نقل آن آسانتر است ، علاوه بر این زیبایی خاصی دارد و می تواند به عنوان کف چادر برای محافظت در برابر سرما در زمستان مورد استفاده قرار گیرد.

زندگی عشایر و دیگر مردم باستان به حیوانات و گیاهان بستگی داشت. عشایر از پشم حیوانات برای بافتن گلیم و استفاده از رنگهای گیاهی برای رنگ آمیزی نخهای تزئین شده استفاده می کردند. از آنجا که پشم به مرور زمان از بین می رود ، تعیین زمان دقیق گلیم بافی امکان پذیر نیست اما یافته های محققان نشان می دهد که قدمت گلیم بافی به قبل از میلاد برمی گردد. بهترین فرش ها

گلیم بافی در فلات ایران بیشتر در محدوده مرزهای فعلی کشور انجام می شد و می توان به گلیم های منحصر به فرد قشقایی ،شاهسون ،کردها ، لرها ، بلوچ ها ،بختیاری ها ، ترکمن ها اشاره کرد و امروزه این طرح ها هنوز هم باقی مانده اند در صنعت گلیم بافی ایران استفاده شده است

بهترین فرش دستباف ایران مربوط به کدام شهر است

بستگی دارد. شما باید انواع قالی را بشناسید تا بدانید بهترین فرش دستباف برای شما مال کدام شهر است.

قالی یا فرش دستباف بر اساس جنس به چند دسته تقسم می‌شود:

قالی تمام پشم: فرشی که تار و پود و پرز آن از پشم باشد. این قالی‌ها بیشتر در مناطق سردسیر یا کوهستانی بافته می‌شوند جایی که به واسطه دام فراوان پشم بسیار در اختیار باشد و گرم شدن بر ظرافت فرش ارجحیت داشته باشد.

قالی چله پشم: این فرش تار و پودش از پشم است اما پرزها نه. البته نخ پشم نوع نازکتری هم دارد که آن را کُرک می‌نامند و فرش‌های با چله کرک ظریف‌ترند. پرز می‌تواند نخ کرک یا ابریشم باشد.

قالی تمام ابریشم: قالی با قالیچه‌ای که تار و پود و پرز آن همه از ابریشم هستند.

قالی کف ابریشم: چله این فرش از پشم یا کرک است اما پرز ها همه ابریشم هستند.

قالی گل ابریشم: چله این فرش از کرک یا پشم است و در بافت از ابریشم و کرک مشترکا استفاد شده. معمولا در گل‌ها و ترنج از ابریشم استفاده می‌شود.

اصفهان و شهرهای اطراف آن همه انواع این فرشها را می‌بافند و در اصفهان با دانستن موارد بالا به راحتی می‌توانید بفهمید برای شما بهترین فرش دستباف ایران مال کدام شهر است.

بهترین و محبوب ترین فرش

استفاده از فرش های ایرانی و دستبافت برای عشایر بوده است. آنها با استفاده از وسایل مورد نیاز برای دوخت و بافت فرشهای ایرانی و دستبافت ، فرش هایی را برای خود می بافند و برای مصارفی مانند عایق سرما و گرما در زمستان و تابستان و جلوگیری از رطوبت و همچنین زیبایی استفاده می کردند. همچنین فرشهای دستبافت ایرانی در دوران باستان توسط پادشاهان ، پادشاهان و شاهزادگان مورد استفاده قرار می گرفته و به عنوان نشانه ثروت ، قدرت ، اعتبار و تمایز برای آنها مورد استفاده قرار می گرفته است.

فرش های ایرانی انواع مختلفی دارند که مهمترین و محبوب ترین آنها را در زیر بررسی خواهیم کرد:

گبه

یک فرش دستباف با طرح انتزاعی بر اساس زمینه رنگی و با استفاده از اشکال هندسی است. گبه معمولاً توسط خانمها ساخته می شود. فرش های گبه نسبت به سایر فرش های ایران بسیار ضخیم و درشت هستند.

گبه از نخ پشم دست ساز طبیعی ساخته شده و تمام رنگ ها با رنگ طبیعی گیاه ساخته شده اند. به دلیل الگوی دقیق تر ، تعداد کمی از گره ها. گبه یکی از ارزان ترین فرش های ایرانی است. الگوهای فرش از این نظر ساده هستند که فقط شامل چند عنصر تزئینی ، عمدتا مستطیل شکل ، با حیوانات می شوند.

The skill of carpet weaving | Deccan Herald

گلیم فرش

فرشی بافته شده است که به طور سنتی در کشورهای امپراتوری عثمانی سابق ، ایران ، جمهوری آذربایجان و کشورهای ترک آسیای میانه تولید می شود. فرش های گلیم قبیله ای می توانند کاملا تزئینی باشند یا می توانند مانند فرش های نماز عمل کنند. گلیم های مدرن به عنوان کفپوش مشترک در خانواده های غربی استفاده می شود.

جاجیم

یک بافت صاف است که در یک مدل باریک و بسیار بلند ساخته می شود ، که تقریباً از ابتدا تا انتها توسط یک زن بافته می شود.

معمولاً افقی است. جاجیم در بسیاری از مناطق کشور مانند آذربایجان شرقی ، اردبیل ، کرمانشاه ، کردستان ، همدان ، لرستان ، مازندران و فارس ساخته شده است.

فرش تبریز

فرش های سنتی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و دارای نخ های پشمی ، ابریشمی ، پنبه ای یا ابریشمی هستند. این الگوها از قطره های قطره قطره تا گل ، درخت و صحنه های شکار را شامل می شود.

فرش هریس

فرش های سنتی ایران با درخشندگی متمایز می شوند. فرش های هریس بسیار با کیفیت هستند. فرش های هریس با طرح های دو یا سه و قطعات گوشه ای بزرگ وجود دارد.

فرش اصفهان

طرح فرش اصفهان بسیار متعادل و متقارن است. معمولاً شامل گلهای نیلی ، گل رز یا آبی است که توسط انگور احاطه شده و روی زمینه عاج بافته شده است.

فرش بلوچ

به دلیل خواستگاه قبیله ای کوچ نشین قوم بلوچ ، فرشهای بزرگ بلوچ را بندرت پیدا خواهید کرد. این فرشهای کوچک دارای نقوش هندسی ساده بوده و با پشم گوسفند آبی یا قرمز تیره بافته شده اند.

فرش های قم

فرش های سنتی ایرانی بسیار مرغوب است که با موکت های ابریشمی یا پنبه ای مجلل و الگوهای پیچیده ای که شامل ترکیبی از گل ، پرندگان ، الگوهای مدال ، صحنه های شکار و باغ های آبی تیره ، قهوه است ، محکم بسته شده است. مایل به قرمز یا نارنجی است. همیشه در بعضی از عناصر فرش های قم از فیروزه استفاده می شود.

فرش های قشقایی

رویکردی منحصر به فرد به بهترین بازار فرش ایران می دهند. فرش های قشقایی تزئین شده و دارای برجستگی است. طرح های کامل در ترکیب با رنگ های روشن جفت می شوند. پایه این فرشها بیشتر از پشم است. به غیر از قرمز ، سایر رنگهایی که معمولاً در فرش قشقایی یافت می شود ، آبی تیره یا زرد روشن است.

فرش زنجان

در مناطق شمال غربی ایران واقع شده است. فرش های زنجان به دلیل رنگ های غنی ، روشن و عجیب معروف هستند. اساس این فرش ها یا پنبه یا مخلوط پنبه و پشم است. از رنگ های قرمز تیره ، قهوه ای و آبی روشن با طرح های هندسی استفاده شده است که بسیار شبیه فرش های بیجار است.

انواع قالي ايراني از نظر نوع الياف - رفو ماندگار

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده