بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های خانه تاریخی داروغه در مشهد

جاذبه های خانه تاریخی داروغه در مشهد

خانه داروغه ترکیبی از معماری روسی و سبک سنتی ایرانی

 مشهد شهر امام رضا است که بیشتر گردشگران به ویژه گردشگران مسلمان برای ادای احترام به وی به آنجا می روند. به دلیل حرم مطهر امام رضا (ع) ، مشهد یکی از بزرگترین جاذبه های مذهبی ایران است. اما خوب است به شما یادآوری کنیم که متأسفانه مشهد سایت های جذابیت زیادی دارد که از آنها چشم پوشی می شود.

خانه تاریخی داروغه (کلانتر) مشهد در استان خراسان رضوی ، شمال شرقی ایران ، در اواخر دوره قاجار به دستور یوسف خان هراتی ، آخرین داروغه مشهد در زمینی به مساحت حدود 1100 متر مربع ساخته شد. سبک معماری خانه داروغه در مشهد ترکیبی از معماری روسی و سبک سنتی ایرانی است.

استفاده از آجرهای قالبی ، کاشی های هفت رنگ ، تزئینات چوبی در زیر سقف ها ، گچ ، و مجسمه های تراشیده شده مانند سر شیر ، سر انسان و فرشته بالدار در حیاط جلویی از نشانه های معماری روسی است.

این بنا نمونه کاملی از مخلوط معماری ایرانی و روسی در آن زمان است. این خانه تاریخی از چند بخش تشکیل شده است: اتاق نشیمن ، زیرزمین ، نانوایی ، آشپزخانه ، حمام اختصاصی خانه تاریخی داروغه تنها سازه مشهد است که قبلا سرویس بهداشتی خصوصی داشته است. علاوه بر این ، داشتن نانوایی یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این خانه است.

این خانه زیبا در چند بلوک حرم امام رضا (ع) واقع شده است. متعلق به اواخر سلسله قاجار (1789 تا 1925) است. خانه تاریخی داروغه به نوعی یک خانه نیمه سنتی است. این به دلیل تأثیرات مدرنیته از روسیه است که کم کم در اواخر عصر قاجار در ایران راه خود را پیدا کرده بودند. به عبارت دیگر ، این خانه یکی از آخرین خانه های سنتی ساخته شده در ایران است که ترکیبی از معماری ایرانی-روسی است.

تاریخچه خانه تاریخی داروغه

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

داروغه کلمه ایرانی کلانتر است. و همانطور که از نام آن مشخص می شود این خانه متعلق به کلانتر مشهد ، یوسف خان هراتی بوده است. وی ساخت خانه را از آخرین سال سلطنت قاجار آغاز کرد. یوسف خان هراتی آخرین کلانتر مشهد و سپس اولین رئیس ناظمیه ، یک نیروی تازه اجرای قانون ، پس از انقلاب مشروطه ایران بود

از آن زمان تا تقریباً 30 سال پیش این خانه شخصی بوده است. سپس به عنوان محلی برای اجتماعات مذهبی مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن مرمت و بازسازی شد و به عنوان میراث ملی ایران ثبت شده است. سرانجام ، این خانه در سال 2016 قیمت یك خانه نگهداری شده از یونسكو را به دست آورد.

خانه تاریخی داروغه در زمینی 610 متر مربعی 1100 متر مربع فضا را اشغال کرده است. همانطور که انتظار می رفت کلانتر خانه باید از نوعی با کیفیت خاص مانند داشتن اولین سرویس بهداشتی خصوصی ، نانوایی و سرداب باشد. در آن زمان ها فقط سرویس های بهداشتی عمومی وجود داشت. سرداب زیرزمینی است با استخر آب یا چاه برای صرفه جویی در مصرف آب ، غذا و خنک شدن در تابستان. علاوه بر این ، دو خانه سنتی دیگر از همان زمان وجود داشت. همه آنها به هم متصل بودند. و با هم ، آنها یک مجموعه را ایجاد کردند.

در این خانه سنتی نیمه ایرانی ، دیوارهای آجری شکل ، کاشی های هفت رنگ ، کنده کاری های چوبی زیر سقف ها و گچ بری های دقیق حیاط ، سوغاتی از معماری روسی است. ساختار بالکن با دو راه پله ، پنجره های ارسی و تزئینات از طرح های سنتی ایرانی است که می توانید در اینجا ببینید. دیواره های حیاط ها از آجرهای مختلف شکل است که دارای مجسمه های گچ بری مانند سر انسان ، شیر شیر و زاویه هایی با بال است.

ورودی در ضلع جنوبی است. مانند اکثر خانه های سنتی ایرانی درب خانه به حیاط باز می شود. حیاطی با استخر و فضای سبز کوچک طبقه اول 75 سانتی متر کمتر از سطح حیاط است. خانه تاریخی داروغه دارای یک ساختار سه طرفه است. این بدان معناست که خانه مانند یک U است و حیاط در وسط قرار دارد. این ساختمان یک ساختمان مستقیم از شمال به جنوب نیست بلکه توصیف آن آسان تر است. یک طرف رو به شمال ، یکی رو به جنوب و دیگری رو به شرق است. همه آنها از درون به هم متصل هستند. خانه از هر طرف دو طبقه است.

در معماری سنتی ایران به طور معمول ما یک ساختمان جانبی زمستانی و یک طرف تابستانی داریم. قسمت زمستانی جایی است که بیشترین تابش آفتاب را در ماه های سرد سال دارد. و سمت تابستان جایی است که کمترین نور خورشید را در ماه های گرم دریافت می کند. نکته جالب در مورد این خانه این است که هر طرف دارای یک قسمت تابستانی و یک قسمت زمستانی است.

اتاق های زمستانی دارای شومینه هستند. و دوباره برای گرمتر شدن آن در فصول سرد موفق به ساخت آشپزخانه در زیر قسمت زمستانی شدند.

اتاق های تابستانی "Badgir" دارند. بادگیر یک برج بادی یا شافت تهویه برای خنک سازی هوای گرم است. و همچنین استخر و سرداب معماری سنتی برای خنک نگه داشتن آن در تابستانهای گرم است.

خانه تاریخی داروغه دارای سه بالکن است. دو کوچک در یک طرف. و یک بالکن بزرگ در آن طرف با چهار ستون بزرگ که به زمین می رسد. دو راه پله زیبا در دو طرف بالکن ، با نرده های ظریف آهنی

ایران ، خراسان رضوی ، مشهد ، خانه تاریخی داروغه فقط 1 کیلومتر با حرم مطهر امام رضا (ع) فاصله دارد. اگر هتل شما در اطراف حرم باشد ، قدم زدن خوب و آسان خواهد بود. نزدیکترین ایستگاه مترو به خانه تاریخی داروغه ایستگاه مترو 17 شهریور است که تقریبا 1.5 کیلومتر فاصله دارد.

شما می توانید هر روز به جز روزهای تعطیل و جمعه ، از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر و دوباره از ساعت 4 بعد از ظهر ویزیت کنید. یک چایخانه سنتی وجود دارد که شما می توانید چیزی از آن بگیرید و شاید معاشرت کنید. علاوه بر این ، آنها یک اتاق عکاسی دارند که می توانید برای گرفتن چند عکس لباس های سنتی بپوشید.

مطمئناً اولین جاذبه های نزدیک به خانه داروغه که باید از آنها دیدن کنید ، حرم امام رضا (ع) است. این یک قلعه به نظر می رسد و از آنچه می بینید شگفت زده خواهید شد. جاذبه نزدیک بعدی ، خانه تاریخی توکلی است. در فاصله 600 متری آن واقع شده است. در اطراف این مکان کافه ها ، رستوران ها و مغازه های عالی بسیاری نیز وجود دارد که می توانید وقت خود را صرف لذت بردن از محیط ، افراد خوب مشهد و خودتان کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده