بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کاروانسرای سعدالسلطنه (استان قزوین ، ایران)

کاروانسرای سعدالسلطنه (استان قزوین ، ایران)

مجتمع سعدالسلطنه ، قزوین ، ایران

در اواخر دوره قاجار ، در مرکز شهر قزوین. این مجموعه به دستور سادول سلطنه اصفهانی فرماندار ساخته شده است و این مکان به نام وی نامگذاری شده است. این مجموعه بخشی از بازار قزوین است بنابراین به آن Sa-Ra-ye Saltaneh نیز گفته می شود. در این دوره ها قزوین یک شهر مهم برای همه تجار در سراسر ایران و جهان بود ، این مجموعه مکانی لوکس برای اقامت و یک ارتباط تجاری بین المللی از جاده ابریشم بود ، از این منظر ارزش هنر معماری و ارزش اجتماعی قابل توجه است.به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد.کاروانسرا دارای محوطه تاریخی بسیار زیبا است که در حال حاضر بزرگ ترین مجموعه کاروانسرایی شهری قزوین محسوب می شود که در عهد قاجار و در زمان ناصر الدین شاه توسط سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین بنا شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و یکی از معدود کاروانسرا های ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … می باشد. نقش این کاروانسرا در گذشته به عنوان یک سرای بازرگانی بوده است.

Sa'd al-Saltaneh Carvanserai

معماری مجتمع یکی از بزرگترین کاروانسراهای مسقف و تجارت اصلی مرکز بود. مساحت آن حدود 6.2 هکتار است. ساخته شده بر روی یک نقشه مربع با 4 ایوان رو به حیاط. این قسمت اصلی است زیرا اتاق های اقامت در این قسمت است ، این اتاق ها نامیده می شوند. از حیاط می توانید به فضاهای دیگر این مجموعه بروید.

کاروانسرای سعدالسطنه که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز معروف است، ورودی اصلی کاروانسرای سعدالسلطنه از خیابان امام خمینی که چهار طاق نما در طرفین داشته و سقف آن نورگیر ندارد و به صورت عرقچین ساخته شده است و خیابان را به حیاط اصلی سرای سعدالسلطنه متصل می سازد. این کاروانسرا دارای محوطه تاریخی بسیار زیبا است که در حال حاضر بزرگ ترین مجموعه کاروانسرایی شهری قزوین محسوب می شود که در عهد قاجار و در زمان ناصر الدین شاه توسط سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین بنا شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و یکی از معدود کاروانسرا های ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه می باشد. نقش این کاروانسرا در گذشته به عنوان یک سرای بازرگانی بوده است.

قسمت دوم چهار سوغ یا چهار طرفه است. هنگامی که چهار راهرو در یک مکان (نقطه مرکزی) گرد هم می آیند ، به نام چهار سوغ. بالای آن ، یک گنبد بزرگ با آثار هنری عالی از کاشی های ایرانی قرار دارد. چهار ضلع این گنبد چهار نیم گنبد است ، نوعی تزئین با قوانین هندسی است ، اشکال الهام گرفته از طبیعت یا افکار فکری است. هورنو سوراخ های کوچکی روی سقف ها است ، از این سوراخ ها چراغ ها تأمین می شوند.

سراسر مجموعه با درها و پنجره های چوبی با شیشه های رنگی ، کاشی های ایرانی ، آجرها ، راسمی بندی و مقرنس تزئین شده است. مقرنس همچنین یک طرح هندسی است که از کندوی زنبور عسل یا استالاکتیت در غارها الهام گرفته شده است. این مواد بیشتر توسط آجرها و گچ های ملات ساخته می شوند.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

فعالیتها در مجتمع سدل سلطانه

امروزه می بینید که حجره ها عملکرد خود را به فروشگاه صنایع دستی ، فروشگاه لباس فرهنگی ، کافی شاپ و موزه تغییر داده اند. ورودی برای همه بازدیدکنندگان رایگان است ، شما می توانید با قدم زدن در گذشته گذشته را تجربه کنید و پس از یک بازدید خوب ، می توانید خرید کنید و هدایای زیبایی بخرید که از فرهنگ قزوین الهام گرفته شده یا با نوشیدن قهوه در کافی شاپ های کوچک لحظه ای را صرف کنید. در برخی از این قهوه خانه ها کتاب نیز موجود است ، کتابها به دو زبان انگلیسی و فارسی در مورد ایران و شهر قزوین هستند. موقعیت واقع در مرکز قزوین قدیم ، خیابان امام خمینی ، در این محله ، برخی از پیرمردهای قزوین هنوز در آنجا زندگی می کنند و لهجه فارسی آنها شیرین است.

برای رسیدن به این مجموعه باید به میدان آزادی برسید و از جنوب غربی میدان از آن وارد خیابان امام خمینی شوید ، با پیاده روی حدود 10 تا 12 دقیقه طول می کشد ، با پیاده روی در اطراف میدان آزادی تا مجتمع سرای سدول سلطانه ترکیبی از دوره صفویه و قاجار را می توان تجربه کرد.

جاذبه نزدیک مجتمع سدل سلطانه

در عصر صفویه ، قزوین قبل از اصفهان پایتخت بود ، بنابراین در نزدیکی این مجموعه ، جاذبه های مشابه اصفهان را در این شهر می بینیم. ما سه جاذبه معرفی می کنیم ، اولین جاذبه کاخ چهل سوتون است ، واقع در ضلع جنوبی میدان آزادی (سبز میدن که محلی ها آن را صدا می کنند) ، مانند مقیاس کوچکتر کاخ چهل سوتون اصفهان. دومین جاذبه در انتهای این کاخ متصل است که آن را محوطه سلطنتی صفوی می نامند ، این مجموعه در داخل باغهای ایرانیان بنام باغ سعادت آباد ساخته شده است.

یکی از اولین هتل های مدرن در مجاورت آن ساخته شده است اما برای بازدید کنندگان در دسترس نیست. آخرین و سومین جاذبه موزه قزوین است که در جنوب شرقی کاخ چهل سوتون ، در خیابان هلال احمر واقع شده است. اشیا historical تاریخی بسیاری در این موزه وجود دارد که متعلق به دوران پیش از تاریخ (دوران برنز - دوران سفالگری) و دوره های تاریخی (قبل از اسلام و دوره اسلامی) است.

کجا کنار مجموعه سدول سلطانه اقامت کنیم؟

ما یک هتل ، یک هاستل و یک مکان مانند اقامتگاه بوم گردی را معرفی می کنیم. هتل ایران در میدان آزادی ، چهارراه پیغمبریه. یکی از قدیمی ترین هاستل هاستل گلشن است ، در خیابان امام خمینی ، نزدیک میدان آزادی ، به نام یکی از کاروانسراهای ایران. اگر دوست دارید با اقامت در یکی از خانه های تاریخی این شهر زندگی در گذشته را تجربه کنید ، پیشنهاد ما خانه بهروزی در خیابان امام خمینی (ره) است. هر سه مکان اقامت را تشکیل دهید ، تا جاذبه تاریخی ، ماشین 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.

بهترین زمان در بهار (آوریل تا ژوئن) است که همه باغ های این مجموعه سبز و زیبا هستند و هوا مطبوع است. در پایان ماه شهریور (15 - 21 سپتامبر) نیز زمان خوبی برای بازدید از این مجموعه باور نکردنی است.

File:Sa'd al-Saltaneh Caravanserai in Qazvin.jpg - Wikimedia Commons

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده