بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کوه نمرود |مکان و شرح · تاریخ باستان · تاریخ مدرن

کوه نمرود |مکان و شرح · تاریخ باستان · تاریخ مدرن

جاذبه های گردشگری و تاریخی کوه نمرود ترکیه

کوه نمرود ، استراحتگاه تاریخی پادشاه آنتیوخوس اول تئوس از پادشاهی کومگن ، یکی از جذاب ترین مکانهای باستانی ترکیه است. اگرچه این کشور دارای آثار باستانی با شکوه و فراوانی است ، اما کوه نمرود مطمئناً شایسته قرار گرفتن در ده لیست برتر بازدیدهای باستان شناسی آسیای صغیر است. علاوه بر این ، سلسله مراتب آنتیوخوس منظره ای پر شور در مقیاس جهانی است. در عین حال ، این یک مکان باستان شناسی است که هنوز هم اسرار بسیاری را در خود جای داده است. تاکنون نمی توان با اطمینان تعیین کرد که خاکریز مصنوعی قله کوه را مخفی می کند. علاوه بر این ، علاقه مندان به نجوم می توانند رمز و راز معروف "فال شیر" را که در یکی از نقش برجسته های تزئین کوه قرار دارد ، حل کنند. سرانجام ، مجسمه های عظیم کوه نمرود نمونه کاملی از تجمع مذهبی و تلاش آنتیوخوس برای معرفی فرقه جدید دولتی است که تأثیرات یونانی ، پارسی و ارمنی را در هم آمیخته است.

این خاستگاه های مختلف در سیاست آنتیوخوس در حفظ تعادل بین شرق و غرب و فرضیات دینی که او ایجاد کرد ، منعکس شد. بنای یادبود آنتیوخوس در کوه نمرود - بلندترین قله کوه در پادشاهی کومگن -اثبات قانع کننده ای برای مگالومانیا این فرمانروا است که فکر می کرد با خدایان برابر است.

در پای این قله ، مجسمه هایی به ارتفاع 8-9 متر قرار داده شده بود که وی را در محاصره خدایان نشان می داد.

Artificial tumulus on Mount Nemrut

در اطراف کشور ترکیه، جاذبه های گردشگری تاریخی و مرموز زیادی وجود دارد. شهرهای باستانی همه ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کنند. یکی دیگر از آثار باستانی و اسرار انگیز در ترکیه، کوه نمرود است که با جاذبه های گردشگری خود هزاران توریست را به خود جذب می کند

اسامی مجسمه های کوه نمرود چیست؟

نام مجسمه های موجود در تراس های واقع در کوه نمرود به شرح زیر است:

پادشاه آنتیوخوس (تئوس)، هِراکلِز (آرِس-آرتاگنِز)

زئوس (آرامازد)

فورتونا (الهه کوماژن)

آپولو (میتراس)

تراس شرقی، اولین مکان برای دیدن خورشید در پادشاهی در کوه نمرود، از گالری اجدادی، محراب و گالری خدایان تشکیل شده است. تراس غربی نیز در واقع دارای ویژگی های مشابه با تراس شرقی است اما به دلیل خراب شدن، ظاهر کمی نامنظمی دارد.در اینجا نیز تندیس های خدایان قرار دارد.علاوه بر این، پنج نقش برجسته که درود آنتیخوس با خدایان را نشان میدهد، وجود دارد. قرار گرفته است      

کوه نمرود کجاست؟

این کوه در نزدیکی شهرستان کاهتا در استان آدیامان ( ترکیه قرار گرفته است. این کوه در کنار روستایی به اسم کایادیبی است که دارای آب و هوایی تقریبا گرم ولی کمی مرطوب است.

قله کوه نمرود

کوه نمرود که دارای قله ای به ارتفاع 2150 متری که دارای شگفتی های بسیاری است. تاریخ آثار باستانی موجود در این کوه که به گفته داستان ها و اسناد موجود به سده اول قبل از میلاد بر می گردد،

پایتخت حکومت کماجن بوده است.همچنین این مکان در بین اهالی به نام کوه خداوندها نیز شناخته می شود.

Mount Nemrut - Wikipedia

افسانه کوه نمرود

طبق گفته باستان شناسان نام «نمرود» که در لغت به معنی شخصی خشمگین و بی رحم است، نام همان شخصی که حضرت ابراهیم را در آتش انداخت. پادشاه منطقه که آنتیخوس نام داشت، با هدف ادغام دین پارسیان و دین یونانیان شروع به تبلیغ دینی کرد که ادغام شده این دو بود. مجسمه های غول آسایی که در اطراف کوه نیز پیدا می شوند هر کدام نشان خدایی از هر دین است که قرار بود به مرکزیت کوه نمرود یکپارچه شوند.

Turkey 's majestic Mount Nemrut continues to attract | IRANIANS

مقبره پادشاه کجاست؟

پادشاه آنتیوخوس اول نیز در کوه نمرود بوده، اما هنوز قابل دسترس نیست. در حال حاضر با وجود فناوری های پیشرفته امروزی، امکان جستجوی دقیق مقبره بدون آسیب رساندن به آن وجود ندارد.

مجسمه های کوه نمرود

در هر طرف از کوه تراسی است که بر روی آنها مجسمه هایی بسیار عظیم ساخته شده اند.متاسفانه در طول تاریخ سر این مجسمه ها شکسته شده است اما باستان شناسان سر هر کدام را در جلوی آن قرار داده اند.در تراس اصلی 6 مجسمه مختلف وجود دارد که هر کدام نشان یک خدا است.

متاسفانه در سمت دیگر کوه یعنی در تراس غربی مجسمه ها شکل خوبی ندارند اما می توان در بین آنها مجسمه خاندان ایرانی و سلوکی آنتیخوس را دید. مجسمه عظیم آنتیخوس نیز در بین همان مجسمه ها قرار دارد و به راحتی قابل رویت است. همچنین در پشت این مجسمه ها نوشته هایی مرموز وجود دارد که تا اکنون معنی درست آنها درک نشده است. همچنین طبق ادعای افسانه ها مزار آنتیخوس در فاصله 50 متری از داخل کوه نمرود قرار دارد

راه های دسترسی به کوه نمرود

اگر قصد دارید در شرق کشور ترکیه به سیاحت و گردش بپردازید، مطمئنا یکی از بهترین گزینه های شما سایت باستانی شناسی کوه نمرود خواهد بود. این منطقه که دسترسی به آن نیز چندان دشوار نیست از شهر آدیامان که مرکز استان آدیامان است به راحتی قابل دسترس است.

سفر با هواپیما به آدیامان

همه روزه پروازهایی از آنکارا و استانبول به آدیامان برقرار است. قیمت بلیط این پروازها در حدود 300 لیر است. همچنین فاصله این فرودگاه تا نزدیکترین نقطه به جاده کوه نمرود نیز 56کیلومتر است که به راحتی می توان به آن رسید.

سفر با اتوبوس به آدیامان

هر روزه از آنکارا، استانبول و چندین شهر مهم دیگر نیز اتوبوس هایی در حال حرکت به سمت آدیامان هستند. قیمت بلیط اتوبوس استانبول به آدیامان نیز در حدود 200 لیر است و در عرض ۷7ساعت مسافرین را به شهر آدیامان می رسانند.

سفر از آدیامان به کاهتا

اتوبوس ها و مینی بوس های بین شهری زیادی همه روزه از داخل شهر آدیامان به سمت شهرستان کاهتا در حال حرکت هستند که می توانند بهترین گزینه رسیدن به نزدیکی کوه نمرود باشند.

World heritage in Turkey: Nemrut, the Mountain of Gods salutes Anatolia |  Daily Sabah

رسیدن به کوه نمرود

از داخل شهرستان کاهتا مینی بوسها و تاکسی های زیادی در حال خدمات رسانی برای انتقال مسافران به کوه نمرود هستند. البته بیشتر خودروها مسافرین را تا ابتدای مسیر پیاده روی می برند و پس از آن نیز مسافرین می بایست بین یک پیاده روی 3 ساعته و یا استفاده از خودروهای موجود در پیاده راه را انتخاب کنند تا در عرض نیم ساعت به سایت کوه نمرود برسند.

کوه نمرود

دارای ویژگی های مختلفی از جمله: آتشفشانی بودن، داشتن بنای یادبود طبیعی و آثار باستانی ساخته شده بدست بشر می باشد. به همین دلیل از سال 1987 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. همچنین به عنوان یک کوه آتشفشان مرزی دارای ریسک آغاز فعالیت مجدد می باشد. این کوه 2150 متری در قرن اول قبل میلاد مسیح، از طرف پادشاهی کوماژن با حال و هوای رمز آلود خود، مزین به مجسمه های عظیم شده که به دلیل وجود این مجسمه های غول پیکر به آن کوه خدایان نیز گفته و امروزه هنوز هم امکان دسترسی به بسیاری از نقاط این کوه وجود ندارد.در تپه ها و قبرهایی که کاملاً به دست انسان ساخته شده اند،با این حال آنچه که این کوه و آثار موجود آن را جالب کرده است

تاریخچه مجسمه های کوه نمرود

مربوط به زمان رواج داشتن چند خدایی این مجسمه ها ساخته شده اند، دارای آثاری از امپراتوری پارس ها و یونانیان می باشد. به همین دلیل مجسمه های 10 متری غول پیکرِ نماد خدایان، در این کوه وجود دارد. در حقیقت هر مجسمه نشان می دهد که چشم انداز پادشاه برای متحد کردن ادیان و تلاش او برای دستیابی به این هدف بوده است.

نوشته کتیبه های پشت مجسمه ها

تمام آثار موجود در آن توسط آنتیوخوس اول پادشاه کوماژن ها ساخته شده است. این کتیبه برای بازدید کنندگان آینده آماده شده است به نظر میرسد، جزئیات زیادی را در مورد مجسمه ها ارائه می دهد. این کتیبه به عنوان یک دفتر ثبت به جا مانده از پادشاه و وصیت نامه 200 سطری پادشاه در مجسمه ها نوشته شده است. پادشاه، پادشاهان بعد از وی را به زیباسازی معبد سفارش می کند. وی ضمن این که افرادی که برای عبادت به آنجا میروند را ستایش می کند، کسانی که با اهداف بد می روند را نیز نفرین می کند.

بهترین زمان بازدید از کوه نمرود

به دلیل مسیر پیاده سخت و دور بودن از مرکز شهر کاهتا، مسافرت به این منطقه در زمستان توصیه نمی شود. همچنین در بیشتر اوقات زمستان این کوه و مجسمه های آن پوشیده از برف هستند که قابل رویت نیز نمی شوند. برای همین سفر در مواقع تابستان و بهار بهترین زمان برای بازدید از کوه نمرود خواهد بود.

نزدیکترین هتل ها به کوه نمرود

هتل ها و سوئیت های زیادی در شهرستان کاهتا وجود دارند، اما به گردشگران توصیه می شود تا شب های خود را در هتل ها و مسافرخانه های شهر آدیامان بگذرانند تا از امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری برخوردار شوند. همچنین شهر مالاتیا (Malatya) که یکی از شهرهای مهم ترکیه است نیز در 100 کیلومتری کوه نمرود قرار دارد که می تواند یکی از گزینه های اقامت در شب برای گردشگران نیز باشد.

Exploring Mount Nemrut: A Visitor's Guide | PlanetWare

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده