مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شهرهای صنایع دستی جهان و میراث قابل توجه آنها

شهرهای صنایع دستی جهان و میراث قابل توجه آنها

شهرهای صنایع دستی جهان

از زمان های بسیار قدیم ، هند به آداب و رسوم معروف شده است. تا آنجا که به هنر و فرهنگ مربوط می شود ، هند در میان کشورهای ثروتمند فرهنگی با بالاترین رتبه در جهان قرار دارد. صنایع دستی هند در سراسر جهان مورد ارزش و احترام بوده و همه را به وجد آورده است. بسیاری از مردم روستا هنوز از طریق هنرهای خلاقانه خود امرار معاش می کنند و هند هنوز هم توانسته است صنعتگران ، هنر و صنایع دستی خود را حفظ کند.

لیست 12 شگفت انگیزترین صنایع دستی هند:

1. شال پشمینا

پشمینا نوعی پشم خوب است. منسوجات آن ابتدا در کشمیر بافته می شود . این شال ها از نوع ظریف پشم ترمه ساخته می شوند و سپس به دره کشمیر در شمال هند منتقل می شوند و در آنجا کاملاً با دست پردازش می شوند. تمام مراحل از شانه زدن و ریسندگی ، تا بافت و پایان دادن به طور کامل توسط دستان و زنان متخصص انجام می شود. مرکز عمده تولید پارچه پشمینا ، منطقه قدیمی سریناگر است . زمان تقریبی کاردانی که برای تولید یک شال پشمینا تهیه می شود 180 ساعت است. آنها در رنگ های زیبا و زنده ارائه می شوند و روی آنها گلدوزی های نفیس وجود دارد و در عین حال می توانند شما را گرم نگه دارند و همچنین به لطافت آنها معروف هستند.

2. چوب کاری

ایالت های شمالی هند دارای یک سنت غنی در کارهای چوبی هستند. مناطق در پنجاب به دلیل مبلمان چوبی نفیس معروف هستند. کشمیر به خاطر مصنوعات ساخته شده از درختان گردو مشهور است. صنعتگران چاتیسگر در صنایع دستی چوبی مانند ماسک ، در ، قاب پنجره و مجسمه تخصص دارند. Jharkhand به خاطر اسباب بازی های چوبی اش که همیشه یک جفت هستند مشهور است. منبت کاری های چوبی گوا ترکیبی زیبایی شناختی از فرهنگ های پرتغالی و هندی است و طرح ها در درجه اول به شکل های گل ، حیوان و انسان است.

با چوب جنگل های فراوان ، صنایع چوبی یکی از صنایع دستی محبوب در جنوب هند است. این کار عمدتا روی چوب گل محمدی و چوب صندل انجام می شود. چوب صندل قرمز از آندرا پرادشبرای ساخت کارد و چنگال ، جعبه های خوش طعم و چاقوهای کاغذی در طرح های مختلف استفاده می شود. مادورای (شهری در تامیل نادو ) ، به دلیل کنده کاری های آن از چوب گل رز محبوب است. کارناتاکا به خاطر فیلهای زیبا ، تصاویر و مبلمان ساخته شده از چوب گل رز مشهور است. از چوب صندل همچنین برای ساخت وسایل تزیینی و کاربردی استفاده می شود که با طرح های گل ، خزنده ، پرندگان و حیوانات حک شده است. مجسمه های با شکوه زنان از چوب Kumbli در کرالا تراشیده شده است .

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

3. سفالگری

سفال احساسی ترین شکل در بین همه هنرها به حساب می آید. سنت سفال های دست ساز از زمان تمدن هاراپان در هند رواج دارد. هندوستان شمالی هم چنین به دلیل انواع مختلفی از ظروف سفالی شناخته شده است ، از رنگ هایی مانند نارنجی ، قهوه ای و قرمز روشن در اوتار پرادش تا سیاه و قرمز تیره در هیماچال پرادش . در راجستان ، Bikaner به خاطر سفالهای نقاشی شده ، Pokhran به دلیل ظروف سفالین با نقوش هندسی و Alwar به دلیل ظروف Kagzi مشهور است . سفال های آبی جیپور نیز بسیار معروف است. سفالگر موقعیت منحصر به فردی در سنت های صنایع دستی هند دارد.

4. چرم

عادت قدیمی چرم در هند توسط حکما و زاهدان باستان ثابت شده است. در گذشته ، چرم نه تنها در ساخت لباس و کفش بلکه در ساخت کلاه ، کیف ، زین ، سپر و غیره نیز مورد استفاده قرار می گرفت هند به دلیل محصولات چرمی خود در سراسر جهان مشهور است. مادیا پرادش همچنین به دلیل صنعت چرم شناخته می شود. اقلام مختلف چرمی مانند کفش ، کیف و لباس تولید می شود.ماهاراشترا همچنین به خاطر کفش های چرمی اش به نام چپال های کولاپوری معروف است.

5. جوت

صنعتگران جوت موقعیت جهانی در زمینه صنایع دستی جوت ایجاد کرده اند. طیف گسترده ای از صنایع دستی جوت شامل کیف ، لوازم التحریر اداری ، النگو و سایر جواهرات ، کفش ، دیوار آویز و بسیاری دیگر است. هند مرکزی برای صنایع دستی جوت است و مردم سراسر دنیا برای خرید این آثار کمال از نمایشگاه های صنایع دستی جوته دیدن می کنند. بنگال غربی ، آسام و بیهار به عنوان تولیدکنندگان برجسته جوت ، بازار صنایع دستی جوت را در هند هدایت می کنند.

6. پوسته

سه نوع پوسته وجود دارد که صنایع دستی پوسته از آن در هند ساخته می شود - پوسته های صدفی ، لاک پشت و صدف دریایی. انواع مختلف کالاها مانند النگو ، چنگال ، کاسه های تزئینی ، کمد ، پرده ، لوستر ، قاب آینه ، تشک رومیزی و ... محصولات صنایع دستی پوسته هستند. به طور کلی ، مکان های واقع در ساحل دریا مانند خلیج مانار ، گوا ، ادیشا و غیره مکان هایی برای صنایع دستی پوسته هستند و این قطعات هنری در اینجا با قیمت کمتری به وفور یافت می شوند.

7. صنایع دستی برنجی

برنج به دلیل ماندگاری مشهور است و این ویژگی وقتی به عنوان کار دستی استفاده می شود بر مزیت آن می افزاید. وسایل مختلف ساخته شده از برنج مانند شکل لرد گانشا در حالت های مختلف ، گلدان ، رومیزی ، لامپ های سوراخ دار ، جعبه های زینتی ، لیوان شراب و موارد دیگر امروزه در بسیاری از خانه های هند به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این صنعتگران که با صنایع دستی برنجی سر و کار دارند به طور مشخص به "کانساریس" معروف هستند ساخت صنایع دستی برنجی عمدتا در راجستان انجام می شود .

8. صنایع دستی بامبو

صنایع دستی که با استفاده از بامبو ساخته می شوند دوستانه ترین صنایع دستی ساخته شده در هند هستند. اقلام متنوعی که از بامبو ساخته می شود ، سبد ، عروسک ، اسباب بازی ، مبلمان ، حصیر ، دیوارپوش ، تیر کمان ، جعبه جواهرات و موارد دیگر است. صنایع دستی بامبو عمدتا در بنگال غربی ، آسام و تریپورا تهیه می شود .

در کل ما می توانیم ببینیم که هر منطقه از هند دارای صنایع دستی منحصر به فردی است که به دولت و به طور کلی کشور جذابیت می بخشد. سنت صنایع دستی در طول نسل ها تکامل یافته است و تلاش برای نوآوری و اختراع وجود دارد که همچنان به هر صنعت نگاهی معاصر می بخشد اما در عین حال میراث و فرهنگ هند را حفظ می کند.

صنایع دستی بامبو ، صنایع دستی هند

9. پولکاریس

تکنیک گلدوزی پولکاری از منطقه پنجاب و هاریانا به معنای واقعی کلمه به معنای گل کاری است که در گذشته به عنوان کلمه گلدوزی مورد استفاده قرار می گرفت ، اما به مرور کلمه "پولکاری" به شال و روسری های گلدوزی شده محدود شد. نوعی گلدوزی است که دارای طرح های پیچیده ای است که از طریق بخیه های عمودی ، افقی و مورب ساخته شده است ، این کار کامل با نخ ابریشم سفید یا زرد بر روی خداره پنبه انجام می شود و از مرکز روی پارچه به نام "چشم بلبل" ​​شروع می شود و به کل پارچه گسترش می یابد. آنها روشن و رنگارنگ هستند. برخی از طراحان مد مدرن این گلدوزی را در لباس های خود گنجانده اند و استفاده از آن به ژاکت ها ، کیف ها ، روکش های کوسن ، تشک های روی میز ، کفش ها ، دمپایی ، جوت ها و بچه ها گسترش یافته است؟

10. زردوزی

کار گلدوزی زاردوزی شامل ساختن طرح های دقیق ، استفاده از نخ های طلا و نقره به همراه مرواریدهای منجمد و سنگ های قیمتی است طرح های پیچیده در طلا از ابریشم ، مخمل و حتی مواد پارچه ای معروف در ایالت اوتار پرادش ساخته شده است. در ابتدا گلدوزی با سیمهای نقره ای خالص و برگهای واقعی طلای انجام می شد. با این حال ، امروزه صنعتگران از ترکیبی از سیم مسی ، با لاک طلایی یا نقره ای و یک نخ ابریشم استفاده می کنند. این کار گلدوزی عمدتا از تخصص های Lucknow ، Bhopal ، Hyderabad ، دهلی ، آگرا ، کشمیر ، بمبئی ، آجمر و چنای است .

صنایع دستی هند، Zardozi

11. ساریس و ابریشم

ساری یا ساریس پارچه ای در حدود 5/4 متر تا 8 متر است که زنان آن را دور کمر می پیچند و یک انتهای آن را روی شانه می اندازند. شرق هند به ساری های ابریشمی خود معروف است ، یعنی ساری های بلوچاری بنگال غربی و ابریشم موگام و آسام آسام. ساری های آنها در رنگ های متنوع و بسیار غنی و باشکوه به نظر می رسند. ساروهای باناراسی از بهترین ساری ها در هند هستند و به واسطه های طلا و نقره یا زاری ، ابریشم ظریف و گلدوزی های مجلل معروف هستند.

بافتن ساریس یک سنت خانگی در مناطق روستایی هند جنوبی است. تامیل نادو به دلیل ساریس Kanchipuram مشهور است . به ساری های سنتی Kanchipuram با نقوش کمتری و با معرفی رنگ های جدید جلوه ای مدرن داده شده است. آندرا پرادش با ساری های پنبه ای با حاشیه های طلایی غنی و پالوس سنگین در گادوال و کوتاکوتا شناخته شده است. در کارناتاکا ، ساریهای پنبه ای از رنگهای خاکی تیره ساخته می شوند. ایرکال یک ساری خاص از کارناتاکا است که غنی از رنگهای آن مانند قرمز انار ، آبی طاووس و سبز طوطی است. ماهاراشترا به پایتانی ساریس مشهور است.

صنایع دستی هند ،

12. قالی بافی

قالی بافی در هند شمال هند نیز از صنایع دستی مهم است. اوتار پرادش دارای بزرگترین صنایع فرش بافی در کشور است و فرش ها با طراحی هایی مانند تاج محل که روی آنها بافته شده است فوق العاده زیبا هستند . بیش از 500 کارخانه تولید فرش شهر بیدوهی را مشاهده کردند که این شهر را به مرکز اصلی صنعت گره قالی بافی دستی در جنوب آسیا تبدیل کرد. همچنین ، جامو و کشمیر به دلیل فرشهای ابریشمی که بیشتر در سرینگر بافته می شوند ، مشهور است.

صنایع دستی هند ، قالی بافی

فروشگاه های صنایع دستی مصوب در هند

دلی هات در دهلی

کالا مادیام در بنگلور

در حیدرآباد و دهلی

خازانا در گروه هتل های تاج

در بوبانشوار

راجاستالی در جیپور

بنابراین دفعه بعدی ، به بازدید از هر یک از شهرهای ذکر شده در هند ، فراموش نکنید که یکی از این تولیدات هنری را بخرید که مطمئنا تزئینات بیشتری به خانه شما می بخشد.

در کل ما می توانیم ببینیم که هر منطقه از هند دارای صنایع دستی منحصر به فردی است که به دولت و به طور کلی کشور جذابیت می بخشد. سنت صنایع دستی در طول نسل ها تکامل یافته است و تلاش برای نوآوری و اختراع وجود دارد که همچنان به هر صنعت نگاهی معاصر می بخشد اما در عین حال میراث و فرهنگ هند را حفظ می کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده