بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» گیلان استان زیبا و سرسبز در ایران

گیلان استان زیبا و سرسبز در ایران

تاریخ و فرهنگ گیلان در یک نگاه

گیلان یکی از استانهای شمالی ایران است که در سواحل جنوبی دریای خزر واقع شده است. مرکز استان رشت نام دارد. استان گیلان به 17 شهرستان تقسیم می شود: ، و ماسال

موقعیت گیلان در بین مسیر تجاری تهران- باکو شهرهای بندر (بندر) انزلی و رشت را به عنوان رتبه بندی در میان مهمترین مراکز ماهیگیری و تجاری ایران قرار داده است. طبق گزارش های رسمی ، بازرگانان و طبقات متوسط ​​درصد قابل توجهی از جمعیت را تشکیل می دهند. 

طبیعت گیلان پوشیده از جنگل است و آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. بیش از ۴۰ رود در این استان جریان دارد که مهم‌ترین آنها سفیدرود است. وجود این رودها و جنگل‌ها موجب شده که این استان بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران را در خود جای دهد.

اقتصاد گیلان بر پایه‌ی کشاورزی، دامداری، صیدماهی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم است. از میان مهم‌ترین محصولات کشاورزی این استان برنج و چای را می‌توان نام برد که در شهرهای مختلف گیلان، از جمله لاهیجان و رودسر کشت می‌شوند. زیتون نیز از دیگر فرآورده‌های کشاورزی است که کشت آن در شهرستان رودبار رایج است.

گیلان با مساحت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع در میان کوههای البرز و تالش در شمال ایران جای گرفته است . این استان به واحد جغرافیایی جنوب دریای خزر تعلق دارد و با استان های اردبیل در غرب، مازندران در شرق ، زنجان در جنوب و کشور استقلال یافته آذربایجان و دریای خزر در شمال هم مرز و همسایه است. رود سفید تمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است، آن را از استان مازندران جدا می کند. بر اساس تقسیمات کشور سال ۱۳۹۰ ، این استان به مرکزیت رشت، ۱۶ شهرستان، ۵۲ شهر، ۴۳ بخش، ۱۰۹ دهستان و ۲۸۸۸ آبادی دارد . شهرستان های استان عبارتند از : آستارا ،آستانه اشرفیه، املش ، بندر انزلی، سیاهکل ، ماسال ، رضوانشهر ، لاهیجان، رودبار ،رودسر ،شفت ،صومعه سرا ،طوالش ،فومن ،لاهیجان و لنگرود .مختصات جغرافیایی آن بین ۴۵ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی تا ۳۶ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. این استان، از شمال به دریای خزر و کشور جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می شود.

اقلیم

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

گیلان دارای آب و هوای معتدل مرطوب و بارانی سالانه بسیار است. رشته البرز علاوه بر سواحل خزر ، تنوع بیشتری را برای این سرزمین فراهم می کند. بخش بزرگی از استان کوهستانی ، همیشه سبز و جنگلی است. دشت ساحلی در امتداد دریای خزر مشابه دشت مازندران است.

جهانگردی ، مردم و غذا

این استان به طور متوسط ​​سالانه 2 میلیون گردشگر دارد که عمدتا داخلی هستند

 سازمان میراث فرهنگی ایران 211 مکان از بناهای تاریخی و فرهنگی در این استان را فهرست کرده است. باید با ماشین به ماسوله بروید ، چشم انداز بسیار خوبی است و اصلی ترین جاذبه گردشگری گیلان است. ماسوله دهکده ای کوچک است که در جنوب شرقی رشت واقع شده است. این شهر مشابه شهرک های پوئبلو ساخته شده است ، با سقف یک خانه حیاط خانه بعدی در بالا است.

گیلان رسم آشپزی شدیدی دارد که غذاهای مختلفی در سراسر ایران از آن پذیرفته اند. این غنا تا حدی از آب و هوا سرچشمه می گیرد ، که باعث می شود میوه ، سبزیجات و آجیل های متنوعی در استان پرورش یابد. غذاهای دریایی به ویژه یکی از اجزای قوی غذاهای گیلانی یا مازندرانی است. ماهیان خاویاری معمولاً سیگار می کشیدند یا سرو می کردند ، به عنوان کباب و خاویار از غذاهای لذیذ در کل سواحل خزر هستند. انواع دیگر ماهی مانند سفید ، کولی ، کلمه ، ماهی قزل آلا خزر ، کپور و بسیاری دیگر مصرف می شود. قلیه ماهی یا اشپل به طور گسترده ای در غذاهای گیلکی استفاده می شود. خورش های سنتی ایرانی مانند غلیه ماهی (خورشت ماهی) و غالیه میگو (خورشت میگو) نیز به صورت منحصر به فرد گیلانی معرفی و تهیه می شوند.

مخصوص گیلان و مازندران ، رب گردو و آب انار و سس مشخص است که به عنوان ماریناد کباب (کباب ترش) و پایه Fesenjun ، خورش غنی از اردک ، مرغ یا بره استفاده می شود. میرزا قاسمی یک غذای گیاهی با طعمی دودی است که اغلب به عنوان یک غذای فرعی یا پیش غذا سرو می شود.

از دیگر غذاهای دیگر می توان به سیر ترشی ، زیتون با رب گردو و ماهی دودی اشاره کرد. خاویار و ماهی دودی از منطقه ، به ویژه دارای ارزش ویژه و مورد توجه ویژه در بازارهای محلی و خارجی در بازارهای عالی است. گیلان بهشت ​​سبز ایران با بسیاری از جاذبه ها و امکانات گردشگری است.

گیلان سرزمین طلای سبز از دیدگان بسیاری از دوستــداران تاریخ و طبیعت به دور مانده است . این استــان طبیعت و گردشگری با بیش از ۱۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیری چون جنگل های انبوه ، شالیزارهای وسیع ، زیستــگاههای پرنده ها و آبگیرها و رودها، سواحل چشم نواز دریای خزر، پارکهایی وسیع و انواع گیاهان کم یاب است. جغرافیای سبز گیلان مجموعه ای است بی بدیل از شاهکارها و مواهب خدادادی حاصل دریای همیشه آبی خزر تجلی یافته در آیینه امواج نیلگون کرانه های دل انگیز، جلگه ها، کوهپایه های جنگلی با گستره سبز شالیزارهای برنج، عطر خوش مخمل سبز بوته های چای، ییلاقات مصفا و رودخانه هایی زلال و پر پیچ و خم که شاید در خارج از این استان تنها بتوان همه این بهشت چشم را با هم تنها در رویایی شیرین تصور کرد. از سوی دیگر سیمای میراث فرهنگی این سرزمین به عنوان مامن اقوام آریایی از بزرگترین گاهواره تمدن و فرهنگ هزار ساله بشری است که همچنان دارای آثار ارزشمند تاریخی فرهنگی بجای مانده از گذشتگان، هنرهای سنتی و صنایع دستی با قدمت هزارساله است.

صنایع دستی محلی

منسوجات دستباف ، فرش ، ظروف سفالی جاجیم ، محصولات بامبو ، سبد ، حصیر ، ابریشم ، فرش درشت و محصولات چوبی از صنایع دستی خوب در استان رشت است.

جاذبه های تاریخی

قلعه "موجاور لامیر" در آستارا

کاخ میان پشت

پل های غازیان و میان پشت

ساعت برج و خانه سفارشی قدیمی در بندر انزلی

مقبره میرزا کوچک خان

مدرسه شاپور

خانه های قدیمی حاج میرزا

احمد ابریشمی

قلعه سردار معتمد رشت ساسان

پل مرغانه پرد در رشت

برج کسگر

قطب خشتی

عمارت های سردار نصرالله خان در تالش هستند

کاخ رضاشاه

جاذبه های طبیعی

حوض بندر انزلی.

چشمه های شور آب شور در لاکون.

چشماگول سه شنبه در رشت.

چشمه های آب معدنی سنگ رود ، چشمه های آب گرم مست خور ، در رودبار.

چشمه های ساجیران ، چشمه های آب معدنی زمزمه ، علی زاخونی ، در فومن.

برکه های امیر کلایه در لاهیجان

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده