مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» گردشگری و تفریحی کشور عربی عمان

گردشگری و تفریحی کشور عربی عمان

مکانهایی برای بازدید در طول سال

سرزمین عجایب و نگین خاور میانه است و شهر مسقط، پایتخت کشور پادشاهی عمان، شاید به نظر کوچک و خالی از جاذبه باشد اما طبیعت بکر و شگفت انگیز آن در طی گردش‌ در طبیعت ناب نزدیک این شهر کوچک، گاه حتی باید از آب‌های کم عمق همانند سایر کشورهای عربی نفت و کشاورزی و ماهی‌گیری سه منبع مهم درآمد در عمان هستند.

منبع جایگزین دیگر گردشگری شن و صحرا و خشکی و صخره و باران به عنوان مائده‌ای آسمانی جلوه خواهد کرد، چرا که توانسته خالق بهشتی زمینی شده باشد این سرزمین عاری از هرگونه دغدغه شهرهای بزرگ و صنعتی جهان است و سکوت بخشی از اصالت آن است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است.کوه ها، کانیون دره های عمیق و باریک ، سواحل، حیات وحش، تاریخ، و معماری عمان، همگی شما را جذب سفر به این کشور می کنند

عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران نیز میباشد.کشور عمان دارای دو برون‌ بوم است. بخش کوچکی از عمان به نام مسندم در قسمت جنوبی تنگه هرمز قرار داردکه از سرزمین اصلی عمان جدا افتاده است. برون بوم دیگر مدحاء نام دارد که توسط امارات متحده عربی احاطه شده ‌است.

عمان پیوند نظامی و سیاسی با ایالات متحده آمریکا وپادشاهی بریتانیای کبیر داردولی سیاست خارجی آزادانه ای در پیش می‌گیرد.منبع اصلی درآمد کشور عمان، نفت است. کشور عمان نسبت به همسایگان خود، تولید کننده ی متوسطی است و کشاورزی و ماهی‌گیری و گردشگری نیز در رده های بعد از نفت می باشند

مناطق دیدنی و گردشگری عمان

مجسمه کندرسوز

از جاذبه های گردشگری عمان در فراز تپه ای در پارک ریام قرار گرفته است. این مجسمه نماد ظرفی است که برای دود کردن کندر استفاده می شود که جزء نمادهای کشور عمان محسوب می شود. کندر یکی از محصولات عمده عمان است و مجسمه ای ازیک ظرف دود کردن کندر می باشد.

غار مجلس الجن

از عجیب ترین و زیباترین و عمیق ترین غارهای جهان غار مجلس الجن می باشد که در فلات سما واقع شده است و دومین غار عمیق جهان به حساب می آید.این غار که در فلات«سلما» در کشور عمان واقع شده و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری عمان محسوب می شود، توسط «دان دیویدسون»، زمین شناس مشهور، کشف شد. دلیل نام گذاری عجیب این غار باور محلی‌هاست که این محفظه عمیق را مکانی برای زندگی جن‌ها می‌دانند.

قلعه نخل

این قلعه از محکم‌ترین قلعه‌های عمان است و در شهرستان نَخل ودر منطقه باطنه واقع شده‌است، ویکی از جاذبه ها به شمار می‌آیند. قلعه روی تپه بلندی در پایه کوه حجر غربی قرار دارد،

قلعه رفصه

از مشهورترین قلعه های شهرستان صور از توابع منطقه شرقی در عمان است، ویکی از جاذبه های عمان میباشد. در دوران گذشته این قلعه نقش مهمی در نظار ت و حفاظت از منطقه داشته است.

طبیعت صلاله

صلاله مرکز استان ظِفار در عمان است که شهری بندری است که از دو منطقه خشک کوهستانی در شمال و جنگلی و ساحلی در جنوب تشکیل شده است و مرکز فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری عمان به شمار می‌آید.

مسجد جامع سلطان قابوس

مسجد جامع سلطان قابوس یکی از مساجد مهم عمان است.فرش مسجد جامع سلطان قابوس در شهر مسقط به سفارش سلطان قابوس اثر هنرمندان ایرانی از نیشابور است و از بارز ترین جاذبه های گردشگری عمان به حساب می آید.طرح این فرش که در حدود 5 هزار متر مربع مساحت دارد که از اتصال 48 قطعه کوچک و بزرگ به یکدیگر تشکیل شده، از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره‌های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته‌است. مسجد جامع «سلطان قابوس» یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد مدرن جهان است. از شاخصه‌ های اصلی طراحی داخلی این مکان، فرش نمازگزاران آن به شمار می‌رود که تالار اقامه نماز را می‌پوشاند. این فرش 21 تن وزن داشته و 4سال طول کشید تا بافت آن به اتمام برسد. در طراحی این اثر هنری بی‌نظیر، فرش تبریز، کاشان و اصفهان به کار گرفته شده است. لوستر سالن نیز با 14متر ارتفاع، یکی از بزرگ‌ ترین نمونه‌های جهان به حساب می‌آید.

بازار مطرح

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جهان عرب است که در گذشته تنها یک بازار کوچک در نزدیکی بندر بود که منابع مورد نیاز مردم عمان را تأمین می‌کرد در این بازار مخلوطی از غذاهای عمانی، نقاشی‌ها، خنجر، آثار چرمی و حتی کالای خانگی، کفش و لباس تهیه کرد. بازار ماهی و کاخ العالم نیز در همین نزدیکی قرار دارند.

وادی شاب

از جاذبه‌های دیدنی عمان «وادی شاب» با استخرها، صخره‌ها و غارهای شگفت انگیز است. برای لذت بردن از این جاذبه طبیعی باید کمی از نظر فیزیکی توان عبور از مسیرهای ناهموار و صخره‌ای را داشته باشید چرا که دارای مسیر نسبتا سختی می باشد حتی گاهی نیاز به عبور از آب‌های کم عمق و شنا خواهد بود. رسیدن به آخرین و جذاب‌ترین بخش این گردش باورنکردنی، تنها از طریق شنا کردن امکان پذیر است اما مطمئنا یکی از زیباترین مناطق عمان به شمار می رود.

کوه اخضر

کوه اخضر در ارتفاع دوهزار متری از سطح دریا قرار دارد و از محبوب‌ ترین جاذبه‌های گردشگری عمان به حساب می‌آید. سفر به این کوه چشمان شما را نوازش خواهد داد. علت شهرت این کوهستان بیشتر به خاطر درختان انار و بوته‌های گل رز می باشد که گفته می‌شود این انارها از نظر کیفیت و موارد تغذیه‌ای بهترین انارهای جهان بوده و نوشیدنی‌های غیر الکلی که از آن تهیه می‌شود بسیار سالم و خوش طعم هستند. همچنین اسانس و عطری که از گلهای رز ساخته می‌شود به برخی کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

دژ نخل

این دژ حدود هزار سال پیش در عمان ساخته شده که اطراف دژ نخل را نخلستان‌ها احاطه کرده‌اند. این سازه دفاعی قدیمی و مشهور به دلیل بافت قدیمی که دارد در دوران حیات خود شاهد جنگ‌ های بی‌شماری بوده است. با بالا رفتن از برج های مراقب آن، با مناظری دیدنی و شگفت انگیز از درختان و فضای اطراف روبه‌رو می‌شوید. اما امروزه به دلیل بهسازی سازه های قدیمی این سازه مورد بازسازی‌هایی قرار گرفته است.

استخر طبیعی

بر اثر اصابت شهاب سنگ ایجاد شده و در شهر بیمه قرار دارد. علاوه بر تفریح، دیدن آن از نظر زمین شناسی نیز ارزشمند خواهد بود. با توجه به خنکی آب برای نجات از گرما و تجدید قوا در آن آب تنی کنید. در اینجا ماهی‌های ریزی وجود دارد که دارای خاصیت درمانی برای پوست می باشند و اگر به قدر کافی در آب باشید، پوست مرده پا و انگشتان شما را آرام آرام می‌خورند و باعث نرمی و لطافت پوست پاهایتان می شوند . همچنین قسمت میانی این استخر آنقدر عمیق هست که می توانید به راحتی در آن شنا کنید.

آبگرم‌ نخل

در فاصله اندکی از دژی به نام دژ نخل قرار دارد. در قست آبشارهای آب گرم به پایین ریخته میشوند و سپس به سمت استخری منتهی می شوند که می‌توانید در آن به استراحت و ریلکس شدن بپردازید. این آب‌ها خاصیت درمانی دارند و مشکلات استخوان و مفاصل را برطرف می‌کنند. اگر پای خود را در آب فرو کنید، خیلی زود ماهی‌هایی دورش جمع شده و به خوردن پوست مرده اطراف آن می‌پردازند. بعد از اندکی زمان، می‌توانید از یک پدیکور رایگان توسط این ماهی‌ها لذت ببرید!

جزایر دِیمانیات

جزایر مرجانی دیمانیات به انگلیسی Daymaniyat Islands قرار دارند و بازدید کنندگان و توریست ها در این مکان مشغول شنا و غواصی شوند . دیمانیات از بهترین مناطق غواصی در عمان است. در یک روز خوب وضوح منظره زیر آب 15 تا 20 متر خواهد بود. این جزایر خالی از سکنه و تنها در آن پرندگان و جانوران دریایی با آب‌هایی زلال را می‌بینید . سواحل این جزیره‌ها با شن‌های سفید و با صدای آرام دریا، یک بهشت واقعی را می‌سازند.

کویر وحیبا

محوطه بزرگ که با شتر سواری در آن تجربه‌ای را رقم بزنید. این کویر یه بیابون خیلی بزرگ هست این کویر بسته به نوری که بهش تابیده میشوداز قهوه سیاه و خرمای عمانی تا روی ریگ های روان شتر سواری، درست کردن کباب و یا دراز کشیدن روی شن ها در شب زیر نور ستاره ها را تجربه کنید و رنگ شن‌های این کویر بسته به میزان نوری که به آن‌ها تابیده می‌شود متفاوت است. می‌توانید در میان راه در چادر بومیان توقف کرده و از قهوه سیاه و خرمای عمانی بخورید یا سوغاتی تهیه کنید. این بومیان دست سازه‌هایی از پشم و نقره درست می‌کنند.

جاذبه های کشور عمان

دیدن لانه سازی لاک پشت ها تفریح بسیار زیبا و لذت بخش و از نکات برجسته سفر به عمان، از لانه سازی لاک پشت ها در ساحل و راه سازی برای خودشان به سمت دریا، درست قبل از طلوع خورشید است. تلاش آن ها برای پیدا کردن مکان مناسب برای تخم هایشان و سپس بازگشتن به دریا قابل تحسین است. این ها واقعا به معنای این نیست که آن ها در خشکی ساکن هستند،

شاید دیدن این منظره زیبا هر روز خالی از لطف نباشد. منطقه حفاظت شده رأس الجنز در واقع یک پناهگاه برای لاک پشت ها است رأس الجنز واقع در عمان، شرقی ترین نقطه شبه جزیره عربستان است، که یک پناهگاه و مکان آشیان سازی برای لاک پشت های سبز است یک پناهگاه طبیعی است

مسجد جامع سلطان قابوس

از مهمترین مساجد که فرش مسجد جامع سلطان قابوس در شهر مسقط به سفارش سلطان قابوس اثر هنرمندان ایرانی از نیشابور است. طرح این فرش که در حدود 5 هزار متر مربع مساحت دارد و از اتصال 48 قطعه کوچک و بزرگ به یکدیگر تشکیل شده، از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره‌های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته‌است.مسجد جامع سلطان قابوس یک نمونه نفس گیر و فوق العاده از معماری اسلامی است. این مسجد در منطقه مسطح مسقط واقع شده است، باغ و 5 مناره مسجد زیبایی خاصی به چشم انداز آن بخشیده اند. در بیرون با راهروهای طولانی که پر از موزاییک و قوس هستند جواهر و گنجینه دیگری از معماری و مهارت فنی عمان، خانه اپرای مسقط با دکور های چوبی است

قلعه نزوی

قدیمی‌ ترین قلعه‌های کشور پادشاهی عمان است. در کنار این قلعه بازار سنتی نزوی قرار دارد. این قلعه در شهرستان نزوی ( ولایة نزوی) منطقه داخلیه عمان واقع شده‌ است. این قلعه دارای اماکن مختلف من‌جمله زندان، مقر حکم، دادگاه و اماکن معاقبت مجرمین بوده‌است. دارای هفت گودال است که تفنگداران در هنگام تیراندازی در آن‌ها کمین می‌کرده‌اند، نزد عمانی‌ها معروف است که سلطان بن سیف الیعربی یکی از سلاطین پرقدرت عمان بوده است

جزیره مسندم

این منطقه یکی از بهترین مکانها در عمان برای دوست داران طبیعت می باشد.شمالی ترین بخش عمان که توسط امارات متحده عربی از بقیه کشور جدا شده است.می‌توانید سفر از طریق قایق را در برنامه کاری خود قرار دهید و سواحل موجود را کاوش نمایید. این جزیزه نمای بسیار زیبایی دارد . جمعیت پراکنده است و حیات وحش در این ناحیه به وفور دیده می‌شود.

راه رفتن در جبل اخضر

در ماه مارس و می سفر کنید، فصل گل رز زمانیکه تپه ها زیر پوششی قرمز رنگ می روند. قله ها و دره ها برای پیاده روی ساخته شده اند و ارتفاع 6500 پایی بالاتر از سطح دریا، فرد را برای تمرینات ارتفاع زبده می کند.محل خوش منظره برای یک فنجان قهوه عمانی کنار یکی از رودخانه های کوچک این منطقه و دیدنی های عمان پیدا خواهید کرد.در عمق تنگه و جاذبه های گردشگری عمان بنشینید، میان سه روستای باستانی که نزدیک هستند پیاده روی کنید، یا به دره ای به نام وادی آبشارها رفته و از جاذبه های گردشگری عمان لذت ببرید.

سواری در صحرای شنی واهیبا

سوارکاری پرهیجان در صحرای شنی واهیبا را نمی توان انکار کرد. در دو ساعتی جنوب مسقط، شما می توانید در سراسر صحرای واهیبای عمان روی شن سوارکاری کنید. یک سواری سرعتی همراه با یک راننده ماهر شما را از تپه های طلایی نرم تا فرو رفتن درون دره های کم عمق می برد. پس از آن برای اردو زدن به ناحیه خشک و سرد صحرا بروید.این قسمت چادرهای مجللی به سبک بادیه نشینی وجود دارد، هنگام بلند شدن شنها مانند پناهگاهی غیرمنتظره با تشک های نرم، پارچه های محلی و دوش و توالت خصوصی می باشند.

غواصی در جزیره مسندم

برای فرار به دور دست ها، به خلیج Six Senses Zighy بروید که 82 ویلا و سوئیت سنگی در راس شمالی عمان دارد،مسافرین می توانند با استفاده از پاراگلایدر از یک پرتگاه به ساحل خصوصی این هتل بروند . در شبه جزیره مسندم، می توانید به دنبال کوسه های لئوپارد در میان مرجان ها و زیر صخره های بلند باشید.

دریا در راس شبه جزیره عرب از بهترین و در عین حال غافلگیرانه ترین مکان های غواصی جهان است . صخره های مرجانی جزایر دیامانیات ، طبیعت حفاظت شده خلیج عمان، گیتار ماهی ، لاکپشت منقار دار، مارماهی و اسب دریایی به عنوان ساکنان این منطقه به شمار می آورد.

صلاله

از شهرستانهای استان ظفار در عمان است. سالیانه جشنواره پائیزی صلاله در این شهر ساحلی برگزار می‌شود.این دوره گردشگران از تمام استان‌های عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس و غیره به خود جذب می‌کند.در نوار ساحلی شهر صلاله، درختان مرتفع نارگیل و موز وجود دارد که بر زیبایی این شهر ساحلی افزوده‌است.

صلاله در منتهی اليه عمان و در نزديک يمن قرار دارد. سفر به عمان در صلاله ، یک شهر ساحلی در کرانه جنوبی عمان می تواند، این منطقه به پاییزهایش معروف است و در فصل بارانی و بارش برای مدتی از گرما هوا می کاهد. بازدیدکنندگان برای آسمان های آفتابی، دمای مطبوع و کیلومترها ساحل بی نظیر به این منطقه می آیند.

در محل بلید صلاله چشمه معدنی درکنار آنانتارا از جذابیتهای عمان می باشد، که خلوتگاه برای شب نشینی عربی است. می توانید برای تمرین ذهنی و جسمی، در یک جلسه مدیتیشن در کویر ثبت نام کنید. یک درمانگر شما را تا عمق 250،000 مایلی در چشمه ای معدنی همراهی می کند و تمریناتی را قبل از غروب خورشید انجام می دهد. پس از گذراندن کلاس چند لحظه با افکار خود زیر یک آسمان پر ستاره سپری می کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده