مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شب یلدا ، جشن طولانی ترین شب

شب یلدا ، جشن طولانی ترین شب

از مشهورترین رویدادهای سنتی در ایران است و یلدا در ایران به معنی تولد ، یک کلمه سریانی است که به زبان فارسی وارد شده است و شب یلدا یا شب چله توسط مردم ایران در طولانی ترین شب سال در مناطق مختلف ایران برگزار می شود. شب یلدا یا شب چله یک جشنواره ایرانی است که در "طولانی ترین و تاریک ترین مانند این جشنواره و نوروز برگزار می شود. شب یلدا در یک مراسم ویژه در سال 2008 رسما به فهرست گنجینه های ملی ایران اضافه شد.

در طولانی ترین و تاریک ترین شب سال جشن گرفته می شود. یلدا یک جشن انقلاب زمستانی است.

نمادین یلدا انار و هندوانه ای است که رنگ قرمز آن نشان دهنده طلوع آفتاب و زندگی فعال و شاد مردم است که برای یکدیگر آرزو می کنند . مردم معمولاً اوقات بیشتری از شب را بیدار می مانند و این بار در هنگام غذا خوردن ،با گفتن قصه ها و حکایت ها و بازی های گروهی در جمع عزیزانشان می گذرانند. خواندن شعرها و پیشگویی هایی توسط دیوان حافظ ، یک مجموعه شعر منحصر به فرد از حافظ ، شاعر مشهور ایرانی ، از فعالیت های مهم و بسیار مورد علاقه در این جشن است. این رویداد به عنوان یک جشن باستانی ، مانند خوردن یک میوه یا غذای خاص به منظور پاک ماندن از بیماری ها تا پایان زمستان یا استفاده از خوراکی های معطر برای دور نگه داشتن حشرات و... است.

در شکل کنونی جشن های یلدا ، غذا نقش اصلی را بازی می کند. در بیشتر مناطق ایران ، خانواده بزرگ برای صرف شام گرد هم می آیند. میوه ها و شیرینی های متنوعی که مخصوص این شب تهیه یا نگهداری می شوند ، سرو می شوند. غذاهای رایج در این جشن شامل هندوانه ، انار ، آجیل ، میوه خشک و شیرینی و غذاهای محلی است.

یلدا بعنوان یک سنت باستانی که مدتهاست مشاهده می شود توسط جوامع مختلفی پذیرفته شده است. عمده کشورهایی که بعضی یا کل مردم این جشنواره سالانه را در آنها جشن می گیرند شامل ایران ، ترکیه ، آذربایجان ، افغانستان ، تاجیکستان و عراق است.

مسیحیان اولیه این جشن بسیار کهن پارسی را به میترا ، الهه نور و سالگرد تولد حضرت عیسی (ع) پیوند دادند. در بیشتر فرهنگ های باستان ، از جمله ایران ، آغاز سال خورشیدی با جشن پیروزی نور بر تاریکی و تجدید خورشید مشخص شده است.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

اوایل مسیحیان از اصطلاح یلدا به طور خاص با اشاره به تولد میترا ، الهه نور استفاده می کردند.

از آنجا که یلدا در ایران طولانی ترین و تاریک ترین شب است ، بنابراین نماد بسیاری از شعرهای فارسی شده است. جدایی از عزیز ، تنهایی و انتظار. پس از یلدا ، تحولی رخ می دهد - انتظار به پایان رسیده است ، نور می درخشد و خوبی پیروز می شود.

ایرانیان در سراسر جهان یلدا را جشن می گیرند که یکی از قدیمی ترین جشنواره های پارسی است. جشنواره یلدا در ایران به زمانی برمی گردد که اکثریت ایرانیان قبل از ظهور اسلام پیرو آیین زرتشت بودند.

در جشن یلدا ، ایرانیان فرارسیدن زمستان ، تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی را جشن می گیرند

در این شب ، اعضای خانواده دور هم جمع می شوند (غالباً در خانه بزرگترین عضو) و تمام شب را بیدار می مانند.آجیل ، هندوانه و انار سرو می شود ، به عنوان دعا به خدا برای افزایش نعمت های او ، همچنین شعر کلاسیک و افسانه های قدیمی با صدای بلند خوانده می شود.

 منظور از شب یلدا چیست؟

شب یلدا ، "شب تولد" یا زایشمهر ، "تولد میترا" یا شب چله جشن انقلاب زمستانی ایرانیان است که از زمان های بسیار قدیم رواج داشته است.

چه زمانی یلدا را جشن می گیرند؟

جشن یلدا در طولانی ترین شب سال ، یعنی در آستانه انقلاب زمستانی برگزار می شود. یلدا بسته به تغییر تقویم هر سال در تاریخ 20 یا 21 دسامبر برگزار می شود.

علاوه بر ایران ، کشورهای آسیای میانه مانند افغانستان ، تاجیکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و برخی از کشورهای قفقاز مانند آذربایجان و ارمنستان یک سنت مشترک دارند و هر ساله در این زمان از سال شب یلدا را جشن می گیرند.

چرا مردم شب یلدا را جشن می گیرند؟

مردم به دلایل مختلف ، فرا رسیدن زمستان ، تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی ، شب یلدا را جشن می گیرند. 

مردم در دوران باستان می دانستند که از اولین روز زمستان به بعد ، روزها طولانی تر و شب ها به تدریج کوتاه می شوند. چه اینکه آنها تاریکی را نمادی از شر می دانستند. 

بنابراین ، در واقع ، آنها اولین صبح پس از یلدا را روز پیروزی خورشید و نور بر تاریکی و قدرت های شیطانی دانستند و آن را در این جشنواره جشن گرفتند.

شرکت در رویداد یلدا تجربه فراموش نشدنی است که در تمام طول زندگی در کنار شما خواهد بود. 

در اینجا همه آنچه در مورد شب یلدا ، جشن طولانی ترین شب سال نیاز دارید ، است.

ایرانیان باستان برای امرار معاش خود به کشاورزی وابسته بودند و با توجه به تغییر فصل مجبور به کاشت و جمع شدن بودند. با تجربه ، آنها آموختند که روزهای طولانی تر و اشعه های گرم خورشید به محصولات آنها کمک می کند و ماه های جمع آوری روزهای کوتاه تر و شب های طولانی تر به ارمغان می آورد. 

آنها دریافتند که بعد از طولانی ترین شب سال ، ساعات روز بیشتر می شود.

میتراییست ها معتقد بودند که میترا ، خدای نور و حقیقت پارسی ، در مادری باکره در صبح طولانی ترین شب سال ، یلدا به دنیا آمد. گفته شد كه میترا از نوری كه از درون كوههای البرز بیرون آمد متولد شد و این نماد خدای خورشید است كه بر قدرت تاریكی غلبه می كند. 

ایرانیان باستان معروف به "یار غار" ، جفت غارها ، در طول شب در غارها جمع می شدند تا در سحرگاهان با هم شاهد این معجزه باشند.

امروز شب یلدا چگونه است؟

این روزها یلدا به یک موقعیت اجتماعی تبدیل شده است که دوستان و خانواده برای جمع آوری غذا ، نوشیدن ، قصه گویی و شعر خواندن ، به ویژه حافظ ، تا سپیده دم جمع می شوند. 

به دنبال سقوط امپراتوری ساسانی و متعاقب آن ظهور اسلام در ایران ، اهمیت مذهبی این مراسم از بین رفت و مانند دیگر جشنواره های زرتشتیان ، یلدا به عنوان یک موقعیت اجتماعی تبدیل شد که خانواده و دوستان نزدیک به هم می پیوستند.

با این وجود ، مصرف اجباری میوه تازه در اواسط زمستان یادآور آداب و رسوم قدیمی استناد به خدایان برای درخواست حفاظت از محصول زمستان است.

ایرانیان چگونه شب یلدا را جشن می گیرند؟

در شب یلدا خانواده هایی دور هم جمع شده و میوه هایی مانند هندوانه و انار ، آجیل و برخی شیرینی ها می خورند.برخی معتقد بودند که چهل نوع میوه یا غذا باید در یلدا سرو شود و بخورد. اعتقاد بر این است که خوردن هندوانه در شب چله سلامتی و سلامتی را تضمین می کند.

یکی از سنت های شب یلدا پیشگویی توسط دیوان حافظ در سنت پارسی ، هرگاه کسی در جاده با دشوار یا گرفتاری پیش بیاید، یا حتی اگر سوالی داشته باشد ، این سوال را در ذهن خود نگه می دارد و سپس از حافظ شیراز راهنمایی می خواهد. 

به طور سنتی ، خط اول که چشم خواننده بر روی آن قرار می گیرد ، پاسخ سوال مستقیم را می دهد و بقیه غزل توضیح بیشتری می دهد.

میز و تزیین یلدا چگونه است؟

آجیل ، و خشکبار در شب یلدای ایران خورده می شود. غذاهای مخصوصی که برای این شب تهیه می شوند از خانواده ای به خانواده دیگر تغییر می کنند و همچنین به وجود مواد تشکیل دهنده در مناطق مختلف ایران بستگی دارد. 

این تنوع بی پایان است اما ذکر چند مورد: ماهی پولو ، فسنجون ، خورش بادمجان ، آش رشته و دسرهای سنتی مانند فرنی و شعله زرد ممکن است برای این شب آماده شوند.

در میان همه خوراکی ها ، خوردن میوه هایی مانند هندوانه ، انار ، سیب قرمز ، گلابی ، خرمالو و چغندر پخته شده بسیار مورد توجه است. 

سه مورد اول مهمترین موارد هستند. در دوره پیش از اسلام ، زمانی که میترائیسم توسط ایرانیان رواج داشت ، رنگ قرمز به دلیل تداعی رنگ طلوع ، نمادی از خورشید بود. 

بنابراین ، می تواند رنگ این میوه ها باشد که آنها را به اجزای اصلی این سنت تبدیل می کند. 

چگونه مردم شب یلدا را در مناطق مختلف ایران جشن می گیرند؟

در خراسان ، مردم در شب یلدا توجه خود را به "روز ولنتاین" ویژه معطوف کردند ، و آنها آن را به ویژه در یک جشن اختصاص دادند و شب یلدا را جشن گرفتند. 

مراسم دیگری که این شب در خراسان برگزار شد ، مراسم شاهنامه بود ، جایی که بزرگان به سرودن ترانه و شاهنامه خوانی مشغول بودند. 

همچنین ، در مناطق جنوبی خراسان آنها جشن را با دو اشک و سه اشک برگزار می کنند. یکی دیگر از غذاهایی که در شب یلدا در خراسان سرو می شود لبو که از چغندر تهیه میشود بسیار طرفدار دارد.

در سنندج ، مرکز استان کردستان ، نان دلما و سنگک برای یلدا تهیه می شود. هر ساله ، طبق توافق خانواده ها ، مراسم در خانه دیگری برگزار می شود. 

از چند ماه قبل از یلدا ، خوشه های انگور را در زیرزمین یا زیر سایه آویزان می کنند. آنها مقداری خربزه کوچک بومی روستای سراب قامیش را ترشی کرده و برای یلدا نگهداری می کنند.

اگر یک زن باردار در محله باشد مطمئناً او سهمی از ترشی را دریافت می کند.

با گذشت زمان ، یلدا در هر قسمت از کشور تکامل یافته و محلی سازی شده است. در همدان ، یکی از بزرگان زن خانواده شعر می خواند ، در حالی که دختران جوان پارچه پاک نشده تمیز را سوزن می زنند. 

آیات تلاوت شده ، با توجه به وضعیت نشستن ، برای حاضران فال گرفته می شود.

ماهی دودی و سبزی پلو یک غذای معمول شبانه در قزوین است. در چنین شبی "khonche-chelle" از داماد برای عروس خود فرستاده می شود. شامل لباس ، جواهرات ، قند و 7 میوه مختلف است.

از آنجایی که مردم استان شاهنامه را به روایت می شناسند ، در یلدا آن را قلباً می خوانند. آنها معتقدند شیر ، ماست ، پنیر ، کنجد ، کدو تنبل ، چغندر قند در کشک ، آویشن دم کرده و نان جو که در یلدا سرو می شود باعث رونق در تمام طول سال خواهد شد. 

کدو تنبل های بزرگ قرمز را نماد خورشید است را می پزند ، تکه تکه می کنند و در ظروف کشک سرو می کنند.

زنجان از معدود مکانهایی است که 'korsi' هنوز کاربرد عملی دارد. و هر کجا که یک کرسی باشد ، یک جمع به یاد ماندنی برگزار خواهد شد. در یلدا ، مردم محلی شیرینی های محلی خود را از جمله شیرینی های معروف پنجره ای شکل و باقلوا سرو می کنند. 

آنها به دیدار بزرگان خود می روند تا دستهایشان را ببوسند ، بنابراین در طول سال برکت می گیرند.

زیبایی یلدا در منطقه لرستان درست پس از غروب آفتاب آغاز می شود ، هنگامی که جوانان به پشت بام همسایه ها می روند و شروع به خواندن ترانه "شو آووال قره" می کنند ، جایی که آنها یک روسری را از پشت بام خانه همسایه آویزان می کنند ،

همانطور که اشاره شد ، آهنگ خاصی برای این عمل وجود دارد که به معنی "ای مردم این خانه! به خواست خدا ، این خانواده برکت می یابند و افراد مسن در خانه شما نمی میرند

در تبریز ، نوازندگان خیابانی معروف به "آشیق" هستند که در حالی که آواز می خوانند ، موسیقی می خوانند ، افسانه ها و داستان می گویند ، در محله ها راه می روند. 

در آذربایجان ، یلدا معمولاً زمانی از سال است که مردم محلی عادت می کنند در سال بعد زندگی را راحت تر کنند.

امروزه برخی افراد شب یلدا را در مکان های عمومی مانند رستوران ها جشن می گیرند. در این مکان ها می توانید تمام آداب و رسوم و رسوم مشابه آنچه که مردم در خانه های خود دارند را پیدا کنید. 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده