مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تشکوه | آتش ابدی یا اژدهای خوابیده

تشکوه | آتش ابدی یا اژدهای خوابیده

"شعله های آتش ابدی" از دوران باستان

Tashkooh یا Firing Mount ، کوهی در نزدیکی رامهرمز ، ایران است. آتشکوه (به فارسی به معنی کوه آتش) نیز نامیده می شود ، به دلیل شعله های آتش دائمی شهرت دارد. از جاذبه‌های گردشگری رامهرمز در استان خوزستان است. این کوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران قرار دارد.

کوه آتشین از گذشته‌ها تاکنون شبانه روز می‌سوزد. ، بخارهای گوگرد از لایه متخلخل سطح کوه بالا می آیند و تحت تأثیر تصعید و نبولزدایی قرار می گیرند. بسیاری از مردم برای بازدید از این کوه شگفت انگیز از فاصله های دور می آیند.

کوه سوزان در کنار یک شب پرستاره زیبایی را ایجاد می کند. یکی فقط دوست دارد آنجا بماند و ساعتها صحنه را تماشا کند. به نظر می رسد که هزاران شمع روشن در کوه وجود دارد. آتشکوه واقع در رامهرمز ، استان خوزستان ، به اختصار آتشکوه است که از زمان های بسیار قدیم در نتیجه دامنه های سوزان مداوم نامگذاری شده است.

به گفته کارشناسان ، دلیل سوختن آن وجود گوگرد در زیر کوه همراه با صعود گاز طبیعی از فاصله بسیار پایین به سطح زمین در این مکان خاص است. این نوع گازها ، متشکل از هیدروکربن ها ، از لایه های مختلف زمین عبور می کنند و در نهایت از طریق شکاف های سطحی شکسته می شوند ، و در نتیجه خارج می شوند. چنین ترک هایی دقیقاً همانند چشمه های آب شیرین عمل می کنند ، با این تفاوت که به جای آب ، محل خروجی آتش هستند.

شعله های آتش ناشی از این احتراق جلوه ای بسیار منحصر به فرد به منطقه بخشیده و به ویژه در طول شب بسیاری از گردشگران کنجکاو را به خود جلب می کند. در نتیجه افزایش ، تبخیر و سوزاندن نهایی این گازها ، هیچ آتش دیگری در مجاورت روشن نمی شود.

این کوه تقریباً 50 متر از جاده اصلی فاصله دارد و مخصوصاً در شب برای رهگذران بسیار قابل مشاهده است. متأسفانه برای گردشگران علاقه مند به مشاهده این پدیده طبیعی هیچ نشانه یا بروشوری برای راهنمایی آنها در اینجا وجود ندارد و تنها راهنمای آنها برای یافتن محل آتشکوه كمک از طرف افراد محلی است. برای کسانی که علاقه مند به بازدید از این سایت هستند ، بهترین راه دسترسی به آن این است که از جاده رامهرمز به سمت ایذه عبور کرده و علائم را به سمت ابوالفارس دنبال کنید. پس از عبور از یک پل فلزی ، Tashkooh باید در سمت چپ شما دیده شود.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

شبیه آتشکوه و ویژگی های افتادن فک آن کوه کوچک دیگری در آغاجاری است که به کوه سوخته معروف است. شعله های آتش از میان صخره ها و تخته سنگ های کوه سوخته به بیرون دود سیاه همراه است. شاید در اثر این دود مداوم در طول سالها ، کوه خود رنگ سیاه گرفته است و آن را از قله های همسایه جدا میکند.در بالای کوه سوخته شکاف قابل توجهی وجود دارد که احتمالاً نتیجه جابجایی زمین در گذشته است و اصلی ترین راه خروج گازها و مشاهده شعله های آتش است.

کوههای آتشکوه یا سوزان آتشکوه پدیده مشهوری است که به کوه دائمی یا آتش ابدی معروف است. از عبارت "کوه های سوزان" برای چند کوه در سراسر جهان استفاده می شود که به دلایل زمین شناسی شعله های دائمی در سطح خود دارند. به طور کلی دلایل اصلی این پدیده وجود برخی ترکیبات قابل اشتعال در خاک منطقه یا برخی ترکیبات گازی است که از طریق برخی از شکاف های زمین به هوا نفوذ می کند و سپس در اثر قرار گرفتن در معرض اکسیژن مشتعل می شود.

از مشهورترین این کوهها می توان به کوه وینگن در استرالیا ، یانار داگ در باکو و آتشکوه در ایران (خوزستان ، رامهرمز) اشاره کرد. آتشکوه در استان خوزستان ، شهرستان رامهرمز ، در جاده اتصال رامهرمز به رودزرد و بین روستای ماماتین و گنبد لوران واقع شده است. شعله های آتش در آتشکوه به دلیل وجود مقدار زیادی گوگرد در خاک یا انتشار گاز طبیعی از طریق شکاف های زمین ایجاد می شود. در واقع ترکیبات گاز هیدروکربن در عمق پوسته زمین از لایه متخلخل به هوا پخش می شود و شعله ور می شود. در گویش محلی Tash به معنی آتش و Tashkooh به معنی کوه آتش است.

اسطوره شناسی منطقه طبق اسناد کشف شده ، این ماده در دوران باستان مقدس بوده و در فارسی میانه آن را (Akhuraishnik) می نامیدند که به معنای "آتش مقدس" است. در آیین زرتشت (Zoohiat) نامیده می شد که به معنای "آتش جاوید جهنم" است که از نظر آنها یکی از دروازه های جهنم بود. در کاوش های باستان شناسی انجام شده در این منطقه ، اشیای سفالی و گلی زیادی کشف شد که به گفته باستان شناسان گواه وجود آتشکده در منطقه در دوران باستان است.

یکی دیگر از باورهای رایج درباره آتشکوه در میان مردم محلی ، مربوط به اساطیر ایرانی است. طبق یک افسانه مشهور ایرانی ، ویشتاسپا چهار درخواست از زرتشت داشته است: پیش بینی موقعیت خود در زندگی پس از زندگی ، کسب دانش عمومی جهان ، جاودانه شدن و داشتن جسمی آسیب ناپذیر

زرتشت این درخواست ها را با یک شرط می پذیرد. این ویشتاسپا فقط یکی از آنها را برای خودش انتخاب می کند و بقیه را به افراد دیگر اعطا می کند.

بنابراین ویشتاسپا توانایی پیش بینی سرنوشت خود را در زندگی پس از مرگ انتخاب می کند و آرزو های دیگری را به جاماسپ ، اسفندیار و پیشوتانو اعطا می کند. بنابراین زرتشت اسفندیار را در آب مقدس غسل داد و بدن او را آسیب ناپذیر کرد. اما چون چشمهایش را در آب بسته بود ، چشمانش تنها نقطه ضعف او شد.

اسفندیار در یکی از مبارزات خود برای نجات خواهرانش هما و به آفرین از اسارت دشمن مجبور شد هفت دوره مانع را پشت سر بگذارد. در سوم او مجبور شد با اژدها روبرو شود. اسفندیار و نبرد اژدها چند روز طول کشید اما در پایان او موفق شد اژدها را بکشد. از نظر محلی شعله های آتش در سطح کوه در اثر نفس اژدها در طی آن نبرد ایجاد می شود که ابدی خواهد بود. همچنین ، طبق همین افسانه ها ، دریاچه آسفالت طبیعی در روستای ماماتین که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری منطقه است ، توسط خون این اژدها ایجاد می شود ،

زیرا پس از شکست توسط اسفندیار در آنجا دفن شد. تشکوه ماماتین در 25 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رامهرمز ، استان خوزستان واقع شده و دارای میراث و گنجینه ای هزاران ساله است. رسیدن به مکان حتی اگر آتشکوه یک میراث ملی است اما جاده و تابلوهای راهنمایی مناسبی ندارد. بنابراین برای رسیدن با خیال راحت به آنجا بهتر است که یک راهنمای محلی یا برنامه های نقشه مناسب روی تلفن خود داشته باشید. برای رسیدن به منطقه ابتدا باید به شمال شهرستان رامهرمز و پارک کوهستان بروید. وارد جاده مرتفع رامهرمز به ایذه شوید.

پس از مدتی به دشت دنا می رسید ، از آن عبور کرده و به سفر خود ادامه دهید. قبل از رسیدن به رودزارد ، مسیر کنار جاده را به سمت روستای ابوفارس طی کنید. پس از عبور از روستاهای Jokanak ، Mamatin و Gonbade Loran (گونبال در گویش محلی اجرا می شود) و یک سربالایی سبک ، Tashkooh را در سمت چپ خود مشاهده خواهید کرد.

بهترین قسمت از روز برای بازدید از این پدیده هنگام غروب آفتاب و شب است زیرا شعله های آتش دید شگفت انگیزی را در تاریکی شب ایجاد می کنند. عجایب و اقدامات احتیاطی به دلیل مقدار زیادی گاز در منطقه شما نمی توانید آتش دیگری را مشتعل کنید اما با حفر یک سوراخ کوچک روی سطح می توانید شاهد تولد یک شعله دیگر باشید.

نیازی به گفتن نیست که به دلیل دمای بالای خاک باید از ابزاری برای آن منظور استفاده کنید. لطفاً سعی نکنید شعله های آتش را خاموش کنید! آنها پس از مدت کوتاهی دوباره ظاهر می شوند و از طرف دیگر در طولانی مدت می تواند باعث بسته شدن سوراخ ها و ترک های سطح شود و انتشار گاز را متوقف کند. مقدار گاز و گوگرد در این منطقه می تواند خطرناک باشد برای کودکان ، افراد مسن و افرادی که مشکلات تنفسی دارند اما حتی اگر اینطور نباشد ، ماندن در آنجا برای مدت طولانی نا ایمن است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده