مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هنرها و صنایع دستی در آسیای میانه

هنرها و صنایع دستی در آسیای میانه

هنرها و صنایع دستی آسیای میانه چیست؟

کشورهای آسیای میانه 20 سال استقلال را جشن می گیرند. این یک دوره طلایی جدید برای توسعه هنرها و صنایع دستی در منطقه بوده است و آسیای میانه غنی از صنایع دستی سنتی است: ابریشم ، سرامیک و سفال ، قالی بافی ، منبت کاری ،طلای گلدوزی ، تعقیب فلزی. دیدن هر دو باستان امکان پذیر است،هنرها و صنایع دستی در آسیای میانه. اقوام ترک ، اویغور و مغول مجموعه ای از هنرها و صنایع دستی را تولید می کردند.

آسیای میانه غنی از صنایع دستی سنتی است: ابریشم ، سرامیک و سفال ، قالی بافی ، منبت کاری ، طلای گلدوزی ، تعقیب فلزی . هم می توان تکنیک های باستانی را در کارگاه های کوچک خصوصی و هم در کارخانه های بزرگتر مدرن مشاهده کرد. مراکز صنایع دستی در مناطق مختلف منطقه واقع شده اند و به عنوان یک تجربه خاص می توانند به خوبی به هر نوع تور اضافه شوند. در همان زمان ، یک تور علاقه مند ویژه به صنایع دستی مطمئناً از مکانهای اصلی تاریخی و معماری عبور می کند و به این ترتیب مسافران می توانند "بایدها" را نیز ببینند. کارگاه ها و صنعتگران محلی گزینه های زیادی را برای برگزاری کلاسهای استاد ارائه می دهند که می توانند به هر سفر اضافه شوند.

صنایع دستی محلی از جاذبه های قطعی ازبکستان و سایر کشورهای آسیای میانه است. مناطق مختلف صنایع دستی خاص خود را دارند ، زیرا آنها در ابتدا در مکانهایی با شرایط طبیعی مناسب ظاهر می شدند. کارگاه های خصوصی خانوادگی مختصر با سنت هایی که از دوران باستان به دقت حفظ شده اند و همچنین مراکز تولید بزرگ و کاملاً مدرنی وجود دارد.

گشت و گذار در ازبکستان تنوع صنایع دستی محلی ، کشف مهارت های استادان و لذت بردن از رنگ های روشن و روشن و لمس شخصی را نشان می دهد. در همان زمان یک سفر با علاقه ویژه که به یک کار دستی خاص اختصاص داده شده است ، ویژگی های منطقه ای در طراحی و تولید را نشان می دهد. همه سفرهای ممکن صنایع دستی می توانند از طریق مکان های اصلی میراث تاریخی عبور کنند تا علاقه فرهنگی مسافران را برآورده کنند.

بازدید از یک مرکز تولید یا یک کارگاه خصوصی ، صرف یک وعده غذایی عصرانه در یک استودیوی خانوادگی از یک استاد مشهور ، یا شرکت در یک کلاس مستر مطمئناً هر نوع سفر را روشن می کند.

ابریشم ، سفال و سرامیک ، فرش ها احتمالاً اولین کارهایی هستند که هنگام فکر به آسیای میانه به ذهن شما خطور می کنند. اما اینها همه آنها نیستند. قطعات عالی تعقیب فلزی ، منبت کاری ، گلدوزی گلد ، نقاشی مینیاتور وجود دارد تمام صنایع دستی ذکر شده در زیر به صورت محلی تولید می شوند و به سوغاتی های خوب این سرزمین ها تبدیل می شوند.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!

هنرهای آسیای میانه ، هنرهای ادبی ، نمایشی و تجسمی بخش بزرگی از آسیا که جمهوری های ترک (ازبکستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان) ، تاجیکستان ، آذربایجان ، افغانستان ، مغولستان ، تبت ، نپال ، سیکیم ، بوتان و بخشهایی از روسیه و چین همانطور که در اینجا به کار رفته است ، این اصطلاح تنها نشان دهنده آن سنتهایی است که تحت تأثیر دین اسلام نبوده اند.

این سرزمین عظیم - با توپوگرافی و آب و هوای بسیار متنوع و تنوع زمینه های قومی و زبانی - توسعه سبک ها و سنت های هنری بسیار متنوع را در میان ساکنان مناطق کاملاً جدا شده تشویق می کند. این اختلافات با ظهور ادیان غیر متفاوتی ، که به نوبه خود تشویق مکتب یا سنت های متمایز هنری را تشویق می کرد ، بزرگتر شد. واریانس هنری بیشتر را می توان به تاخیر زمانی فرهنگی نسبت داد ، زیرا مراحل مقایسه ای توسعه هنری به طور همزمان در سراسر منطقه به دست نیامده است.

هنرهایی که در سراسر آسیای میانه توسعه می یافتند غالباً از مناطق فرهنگی مجاور یا تحت تأثیر تأثیرات فوق منطقه ای مانند اسلام تغذیه یا تغذیه می شدند. اگر چه مرجع خواهد شد به چنین فعل و انفعالات میان فرهنگی هر کجا مناسب، اطلاعات بیشتر در این مناطق دیگر ممکن است در مقاله ای پیدا نشد ساخته شده هنر شرق آسیا ، هنر اسلامی و هنر جنوب آسیا . (با مردم و فرهنگهای منطقه در مقالات آسیا و آسیای میانه و در مقالاتی درباره مردم خاص آسیا مانند پشتون رفتار می شود).

یکی دیگر از شهرهای دارای استادان سرامیک معروف ، Gijduvon است که در حدود شهر واقع شده است. 50 کیلومتری بخارا. در واقع سرامیک های بخارا در Gijduvon ساخته می شوند. مانند ریشتان ، کارگاه های خانوادگی پیرو سنت های باستانی وجود دارد و استادان مدارس خود را برای نسل های جوان اداره می کنند. استادانی که از گیجدوان شناخته شده اند ، آلیشر و عبدالله نارزولائف هستند ، که در حال حاضر نسل ششم سرامیک کاران است. آنها با کمال میل گردشگران را به کارگاه های خود دعوت می کنند. یک موزه کوچک وجود دارد که در آن می توان نمونه های بسیار خوبی از اقلام مختلف سرامیک را مشاهده کرد. و البته چیزهایی برای فروش نیز وجود دارد.

سرانجام ، برای کسانی که قصد سفر به دره فرغانه را ندارند ، بازدید از استودیوی راخیموف در تاشکند بسیار جالب است. سلسله راخیموف یکی از محبوب ترین ها در سراسر ازبکستان است. در حال حاضر 6 نسل استاد وجود دارد و مشهورترین آنها Mukhitdin Rakhimov (1903-1985) است. آثار وی در بسیاری از موزه های سراسر جهان از جمله ارمیتاژ ، موزه هنرهای شرقی در مسکو و سایر نمایشگاه ها به نمایش گذاشته شده است. موحیت الدین رحیموف به همراه باستان شناسان حرفه ای زیور آلات باستانی را بررسی و سپس آنها را بازسازی کرد و شاهکارهای خود را در فنون باستان خلق کرد. امروزه نوه او از سنت های خانوادگی پیروی می کند و از تزئینات باستانی در آثار خود استفاده می کند.

البته سرامیک را می توان در بسیاری از بازارها نه تنها در کارگاه ها خریداری کرد. اما مسافران با مراجعه به سرامیست ها فرصتی برای خرید اقلامی را می بینند که تقریباً ساخته شده را دیده اند.


اقوام ترک ، اویغور و مغول مجموعه ای از هنرها و صنایع دستی را تولید می کردند. سرامیک ، فلزکاری ، جواهرات و مصنوعات چوبی ، شیشه ای و استخوانی و همچنین پارچه سازی و مجسمه سازی ، همگی برای این مناطق مهم بودند. هنر هندو و بودایی نیز در فرهنگ هنری تأثیر داشته است ، همانطور که در ساخت و تزئین سفال و کاشی دیده می شود. 

سفال و سرامیک

تعداد زیادی از استادان خصوصی سرامیک و سفال در ازبکستان وجود دارد که بسیاری از آنها در خارج از کشور خود نیز شناخته می شوند. بازدید از یک کارگاه سرامیک خانوادگی در هر سفری امکان پذیر است و مرکزیت نه تنها در مورد سرامیک بلکه در مورد سبک زندگی محلی و سنت های خانوادگی نیز چیزهای زیادی خواهد گفت.

ظروف سفالی و همچنین ابریشم بیشتر در دره فرغانه توسعه یافته است. و بیشتر قسمتهای لیاگان و کاسه های چای با تزئینات زیبا در شهر ریشتان تولید می شوند ، واقع در منطقه با خاک رس بسیار خوب که از زمان های بسیار دور توسط سرامیک کاران محلی به طور گسترده استفاده می شود. واقع در جاده معروف ابریشم ، سرامیک های ریشتان در سراسر آسیای میانه بسیار محبوب شدند و در قرن هجدهم به مرکز اصلی سرامیک منطقه تبدیل شدند. امروزه تعداد زیادی از خانواده ها در ریشتان زندگی می کنند که در بسیاری از نسل ها مهارت ها و اسرار از پدر به پسر منتقل می شود. استادان اصطلاح واقعی از تکنیک های قدیمی پیروی می کنند. و بیشتر استادان مدارس خاص خود را دارند که در آن دانش و تجربه خود را با نسل های جوان به اشتراک می گذارند. استادان محلی مانند رستم امانوف و آلیشر نازیروف در خارج ازبکستان شناخته شده اند.

اصولاً 2 نوع متخصص وجود دارد: کسانی که کاسه ها را تشکیل می دهند و کسانی که آنها را رنگ می کنند. بیشتر کارگاه های خانوادگی تورهای کوتاه برگزار می کنند که در آنها کل مراحل قالب گیری تا نقاشی و پخت را نشان می دهند و از زیور آلات و سنت ها می گویند. سپس معمولاً نمایشگاه کوچکی از اقلام ساخته شده در کارگاه برگزار می شود که شخص می تواند آن را نیز خریداری کند. همه آنها توسط استادان بسیار زیبا تزئین شده اند.

ابریشم

با آمدن به بازار نساجی ، از تنوع و روشنایی رنگ شگفت زده خواهید شمنسوجات ابریشم در بسیاری از مناطق ازبکستان و آسیای میانه تولید می شود و تقریباً در هر شهر ازبکستان می توان ابریشم و اقلام مختلف ابریشم را خریداری کرد. اما مشهورترین و مهمترین مرکز ابریشم ازبکستان مطمئناً دره فرغانه است. این یکی از اولین مکانهایی است که ابریشم در خارج از چین ظاهر شده است.

در دره فرغانه مراحل ساخت ابریشم یافت می شود: کشت کرم ابریشم روی درختان توت ، استخراج الیاف ، تولید ابریشم و دوخت انواع ابریشم آماده برای فروش. شهر مارگیلان قلب تولید ابریشم است که اغلب به آن پایتخت ابریشم ازبکستان گفته می شود. در آنجا 2 کارخانه تولید ابریشم نسبتاً بزرگ دولتی وجود دارد و یکی از آنها ، کارخانه یدگورلیک تنها کارخانه ای است که هنوز هم از سنت های باستانی ساخت ابریشم پیروی می کند و ابریشم به طور عمده توسط دست ساخته می شود. کارخانه دیگر خان اطلس کاملاً مدرن است و ابریشم توسط ماشین تولید می شود.

بیشترین بازدید یک تور در اطراف کارخانه یدگورلیک است ، جایی که روند همان 1500 سال پیش است و آنها تمام مراحل را از بخارپز شدن و باز کردن پیله ها تا بافتن پارچه هایی با رنگ روشن نشان می دهند . در فروشگاه کارخانه می توان تولید آنها را با متر با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد.

بیش از همه تولید کنندگان خصوصی ابریشم در منطقه نیز وجود دارد. بنابراین برای کسانی که به ویژه علاقه مند به خرید ابریشم خوب با قیمت مناسب هستند و همچنین می خواهند به روند کار نگاه کنند ، دره Fregana مکان مناسبی برای تأمین علاقه است.

اما اگر برنامه اجازه سفر به دره فرغانه را ندهد ، خرید ابریشم در دیگر شهرهای ازبکستان امکان پذیر است. به عنوان مثال ، در بخارا چندین استودیوی خصوصی وجود دارد که روسری ها و وسایل زیبایی را از ابریشم درست می کنند و آنها را در بازار سوغات در شهر قدیمی می فروشند.


از دوران باستان ، آسیای میانه به خاطر صنایع دستی خود مشهور بوده است : پارچه های ابریشمی و پنبه ای ، فرش های خوب ، جواهرات نفیس ، محصولات پشمی و چرمی ، اسب و تجهیزات نظامی. در سراسر جاده بزرگ ابریشم، این کالاها با ارزش به دیگر کشورهای آسیا و اروپا منتقل شدند.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی، سنتی معلولصنایع دستی از حمایت دولت چندانی برخوردار نبودند ، زیرا کار دستی به عنوان ویژگی یک سیستم فئودالی عقب مانده درک می شد. با دستیابی به استقلال ، طی دهه 1990 در کشورهای آسیای میانه (قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان و ازبکستان) افزایش آگاهی از مردم و افزایش علاقه به هویت ملی و فرهنگی آنها افزایش می یابد. این روند با احیای فرهنگ و صنایع دستی سنتی همراه است. فعالیتهای جوامع صنایع دستی محلی و حمایت از سازمانهای غیردولتی یارانه ای از طرف سازمانهای بین المللی مانند یونسکو ، اوراسیا ، کمک به صنعتگران ، آغاز جنبش صنایع دستی در آسیای میانه است. این منجر به ایجاد انجمن حمایت از صنایع دستی آسیای میانه (CACSA) در سال 2000 شد که صنعتگران و سازمانهای صنایع دستی از هر پنج کشور منطقه را به هم پیوند داد.

امروزه صنایع دستی سنتی آسیای میانه ، که به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشر شناخته می شود ، به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت گردشگری و مد تبدیل شده است. آنها استفاده به عنوان یک ابزار مهم برای بهبود پایداری اقتصادی و استانداردهای از مردم محلی زندگی می کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده